dc.contributor.author | Pajala, Jussi | |
dc.date.accessioned | 2013-11-11T18:41:00Z | |
dc.date.available | 2013-11-11T18:41:00Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42442 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia ammatillisia ilmiöitä uudeksi iskelmätähdeksi pyrkivä artistikokelas joutuu kohtaamaan nykyajan musiikkiteollisuudessa. Tutkimuskirjallisuuteen perehtyminen osoitti,
että aiheen tutkimiselle oli tarvetta, koska aihetta ei ole aikaisemmin tutkittu tieteellisestä näkökulmasta. Lisäksi tutkijan monivuotinen ammattimuusikon kokemus alalta ja tietämys sen toimintatavoista epäkohtineen lisäsi tieteellisen tutkimuksen tekemisen tarpeellisuutta.
Musiikkiteollisuuden rakenteesta muodostettiin teoreettinen runko alaa koskevien teorioiden perusteella. Musiikkiteollisuuden yleisen rakenteen lisäksi tutkimukseen liitettiin tärkeimmät artistin ammatinharjoittamiseen vaikuttavat tekijät, joista muodostuu artistin työkuva. Teoriaa elävöittämään valittiin mediassa olleita esimerkkejä suomalaisten iskelmä- ja popartistien työelämästä vuosilta 2012-2013. Esimerkit valittiin niin, että ne kohtasivat teoriassa esitettyjä asioita ja täydensivät käytännöllisyydellään teoriaa. Empiiriset esimerkit olivat mediassa
julkaistuja valmiita haastatteluja.
Tutkimus osoitti sen, että musiikkiteollisuus on jatkuvassa muutoksessa oleva teollisuudenala. Nykypäivänä on hyväksyttävä kaupallisuuden vaatimus iskelmämusiikin yhtenä osana. Laadukkaiden ja persoonallisten iskelmäkappaleiden tekeminen nykyaikana luo kilpailuetua muihin artisteihin nähden. Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että kaupallisuus ja sen aiheuttamat erilaiset seuraukset vaikuttavat koko musiikkiteollisuuden toimintaan. Artistien kannattaa tuntea alan rakenne ja käytännöt, jos he haluavat tehdä ammattimaista ja pitkää uraa musiikkiteollisuudessa. | fi |
dc.format.extent | 34 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | musiikkiteollisuus | |
dc.subject.other | kaupallisuus | |
dc.subject.other | artisti | |
dc.subject.other | iskelmämusiikki | |
dc.subject.other | julkisuus | |
dc.subject.other | media | |
dc.title | Iskelmäartistit musiikkiteollisuuden osana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201311112560 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.date.updated | 2013-11-11T18:41:00Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |