dc.contributor.author | Ekman, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2013-11-08T19:30:52Z | |
dc.date.available | 2013-11-08T19:30:52Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1286981 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42433 | |
dc.description.abstract | Peliteollisuuden suosio kasvaa jatkuvasti. Ihmiset pelaavat yhä enemmän, joten on aiheellista tutkia itse pelejä. Niitä on tutkittu monelta eri näkökannalta, kuten millaisissa rooleissa mies- ja naispelihahmot ovat toisiinsa verrattuna, miten hahmot kuvataan ja miten ne vastaavat todellisuutta. Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli tarkkailla pelien keskustelukohtauksia ja havainnoida miten pääpelihahmojen sukupuoli, etnisyys ja luokka rakennetaan kahdessa japanilaisessa konsoliroolipelissä Lost Odyssey ja Final Fantasy XIII. Tutkimuksen perustana käytettiin identiteetin intersektionaalisuutta. Tutkimuksessa verrattiin edellä mainittuja pelejä keskenään ja tutkimustuloksia verrattiin olemassa oleviin tutkimustuloksiin. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan mahdollistavan lisätutkimuksia aiheeseen liittyen.
Tutkimuksessa keskityin pääpelihahmojen ulkonäköön, vaatetukseen, ääneen, käyttäytymiseen
ja rooliin. Analyysia varten pelien elokuvamaisista kohtauksista otin esimerkkejä, jotka toivat hyvin esiin miten pelihahmojen identiteetit on rakennettu. Tutkimuksen vertailevan luonteen takia molemmissa peleissä keskityin samoihin asioihin, jonka jälkeen tutkin, että minkälaisia yhtäläisyyksiä peleissä esiintyi.
Tulokset osoittivat, että ulkonäkö ja ääni ovat oleellisia hahmojen identiteettien luomisessa. Lisäksi oli selkeää, että molemmat sukupuolet ja eri yhteiskuntaluokat olivat tasapuolisesti edustettuina peleissä. Voidaan kuitenkin havaita, että peleissä esiintyy vähemmän eri etnisten ryhmien edustajia. Tutkimuksen rajallisuuden takia tutkimustuloksia ei voida soveltaa kaikkiin konsoliroolipeleihin, saati muihin peligenreihin, vaan lisätutkimusta tarvitaan.
Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa jatkotutkimuksessa. Tutkimusaihetta voi laajentaa roolipelihahmojen identiteettien analysointiin ja kenties eri roolipelien vertailuun. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | console role-playing games | |
dc.subject.other | gender | |
dc.subject.other | ethnicity | |
dc.subject.other | social class | |
dc.subject.other | discourse | |
dc.title | The limits of fantasy : a comparative study of the representations of gender, ethnicity and class in the console fantasy role-playing games Lost Odyssey and Final Fantasy XIII | |
dc.title.alternative | Comparative study of the representations of gender, ethnicity and class in the console fantasy role-playing games Lost Odyssey and Final Fantasy XIII | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201311082553 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2013-11-08T19:30:52Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | Lost Odyssey | |
dc.subject.yso | Final Fantasy | |
dc.subject.yso | konsolipelit | |
dc.subject.yso | roolipelit | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | etnisyys | |
dc.subject.yso | yhteiskuntaluokat | |
dc.subject.yso | pelitutkimus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |