Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorEkman, Marianne
dc.date.accessioned2013-11-08T19:30:52Z
dc.date.available2013-11-08T19:30:52Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1286981
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42433
dc.description.abstractPeliteollisuuden suosio kasvaa jatkuvasti. Ihmiset pelaavat yhä enemmän, joten on aiheellista tutkia itse pelejä. Niitä on tutkittu monelta eri näkökannalta, kuten millaisissa rooleissa mies- ja naispelihahmot ovat toisiinsa verrattuna, miten hahmot kuvataan ja miten ne vastaavat todellisuutta. Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli tarkkailla pelien keskustelukohtauksia ja havainnoida miten pääpelihahmojen sukupuoli, etnisyys ja luokka rakennetaan kahdessa japanilaisessa konsoliroolipelissä Lost Odyssey ja Final Fantasy XIII. Tutkimuksen perustana käytettiin identiteetin intersektionaalisuutta. Tutkimuksessa verrattiin edellä mainittuja pelejä keskenään ja tutkimustuloksia verrattiin olemassa oleviin tutkimustuloksiin. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan mahdollistavan lisätutkimuksia aiheeseen liittyen. Tutkimuksessa keskityin pääpelihahmojen ulkonäköön, vaatetukseen, ääneen, käyttäytymiseen ja rooliin. Analyysia varten pelien elokuvamaisista kohtauksista otin esimerkkejä, jotka toivat hyvin esiin miten pelihahmojen identiteetit on rakennettu. Tutkimuksen vertailevan luonteen takia molemmissa peleissä keskityin samoihin asioihin, jonka jälkeen tutkin, että minkälaisia yhtäläisyyksiä peleissä esiintyi. Tulokset osoittivat, että ulkonäkö ja ääni ovat oleellisia hahmojen identiteettien luomisessa. Lisäksi oli selkeää, että molemmat sukupuolet ja eri yhteiskuntaluokat olivat tasapuolisesti edustettuina peleissä. Voidaan kuitenkin havaita, että peleissä esiintyy vähemmän eri etnisten ryhmien edustajia. Tutkimuksen rajallisuuden takia tutkimustuloksia ei voida soveltaa kaikkiin konsoliroolipeleihin, saati muihin peligenreihin, vaan lisätutkimusta tarvitaan. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa jatkotutkimuksessa. Tutkimusaihetta voi laajentaa roolipelihahmojen identiteettien analysointiin ja kenties eri roolipelien vertailuun.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherconsole role-playing games
dc.subject.othergender
dc.subject.otherethnicity
dc.subject.othersocial class
dc.subject.otherdiscourse
dc.titleThe limits of fantasy : a comparative study of the representations of gender, ethnicity and class in the console fantasy role-playing games Lost Odyssey and Final Fantasy XIII
dc.title.alternativeComparative study of the representations of gender, ethnicity and class in the console fantasy role-playing games Lost Odyssey and Final Fantasy XIII
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201311082553
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2013-11-08T19:30:52Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoLost Odyssey
dc.subject.ysoFinal Fantasy
dc.subject.ysokonsolipelit
dc.subject.ysoroolipelit
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysoetnisyys
dc.subject.ysoyhteiskuntaluokat
dc.subject.ysopelitutkimus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot