Liikunnanopettajien työssä viihtyminen : laadullinen tapaustutkimus kuuden liikunnanopettajan kokemuksista
Authors
Date
2013JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO
Liikuntakasvatuksen laitos/Liikuntatieteellinen tiedekunta
Salminen Pauliina: Liikunnanopettajien työssä viihtyminen. Laadullinen tapaustutkimus kuuden liikunnanopettajan kokemuksista.
Pro gradu –tutkielma, 65 s.
Liikuntapedagogiikka 2013.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka liikunnanopettajat viihtyvät ja jaksavat työssään. Laadulliseen tutkimukseen haastateltiin kuutta työuran eri vaiheessa olevaa liikunnanopettajaa. Haastattelut tehtiin keväällä 2013 ja tutkimusjoukkoon valittiin kolme miestä ja kolme naista. Tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat lisäävät ja mitkä puolestaan heikentävät koettua työtyytyväisyyttä. Lisäksi haluttiin tietoa liikunnanopettajien käyttämistä selviytymiskeinoista, joilla he ennaltaehkäisivät työn kuormittavuutta.
Liikunnanopettajien työtyytyväisyyteen myönteisesti vaikuttavista tekijöistä nousivat selkeästi esille mukavat työkaverit, kivat oppilaat sekä johdon tuki. Sekä miehet että naiset pitivät näitä asioita yhtä tärkeinä. Lähes kaikki liikunnanopettajat kokivat jatkuvan kiireen suurimmaksi työtyytyväisyyttä heikentäväksi tekijäksi. Lisäksi oppituntien ulkopuoliset työt, liikuntatilojen puute sekä haastavat oppilaat heikensivät koettua työtyytyväisyyttä.
Vähän työkokemusta omaavat opettajat pitivät etukäteissuunnittelua onnistuneen oppitunnin edellytyksenä. Heidän oli myös kokeneempia opettajia vaikeampaa erottaa työ ja vapaa-aika toisistaan. Jokainen liikunnanopettaja koki läheiset ihmissuhteet tärkeäksi työn kuormittavuutta ehkäiseväksi tekijäksi. Omien voimavarojen tunnistaminen sekä kyky erottaa työ ja vapaa-aika toisistaan olivat parhaita keinoja edistää työssä viihtymistä ja omaa jaksamista.
Yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset heijastuvat kouluihin, mikä vaikuttaa opettajien kokemaan kiireeseen. Koulujen olisi ehdottoman tärkeää miettiä omia arvojaan ja rohkeasti panostettava asioihin, jotka ne kokevat tärkeiksi. Opettajien sekä erityisesti liikunnanopettajien työssä viihtymiseen ja jaksamiseen kannattaa panostaa, koska heillä on erinomaiset mahdollisuudet vaikuttaa tulevien sukupolvien asenteisiin sekä valmiuksiin selviytyä elämästä kunnialla.
...
Alternative title
Laadullinen tapaustutkimus kuuden liikunnanopettajan kokemuksistaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Kyllä opettajan työ olisi mahdotonta jaksaa ilman työkavereiden tukea!" : tutkimus liikunnanopettajien työssä jaksamisesta
Salonen, Johanna; Syvänen, Anne (2009) -
Hyvinvoiva liikunnanopettaja +50 -vuotiaana : keski-ikäisen liikunnanopettajan työssä jaksaminen ja selviytymiskeinot
Lindholm, Tuula (2014)Liikunnanopettajan työ ja tehtävät ovat erilaiset eri oppilaitosmuodoissa. Opetuksen lisäksi myös muilla työtehtävillä on keskeinen rooli monipuolisessa toimenkuvassa. Tänä päivänä koulut elä-vät jatkuvassa muutoksessa ja ... -
Noviisiopettajasta ammattilaiseksi : liikunnanopettajan urapolku ja työtyytyväisyys
Nupponen, Kirsi (2017)TIIVISTELMÄ Nupponen, K 2017. Noviisiopettajasta ammattilaiseksi – Liikunnanopettajan urapolku ja työtyytyväisyys. Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma 62 s., 2 liitettä. Hyvinvoivan ja työhönsä ... -
Vastavalmistuneiden yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia työn kuormitus- ja voimavaratekijöistä
Hallila, Reetta (2022)Opettajien uupumus on lisääntynyt viime vuosina ja media on uutisoinut siitä säännöllisesti. Työelämään siirtymisen tiedetään olevan henkisesti kuormittava elämänvaihe ja noviisiopettajien työstä poistuminen yleisintä ... -
Vuosina 2009-2012 valmistuneiden liikunnanopettajien työtyytyväisyys ja suuntautuminen työmarkkinoille
Similä, Valtteri; Similä, Valtteri (2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vastavalmistuneiden liikunnanopettajien työhön sijoittumista ja työtyytyväisyyttä. Tutkimuksessa selvitettiin valmistuneiden liikunnanopettajien työllistymistä ja yli kuusi kuukautta ...