Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorJämsä, Susanna
dc.date.accessioned2013-11-06T18:07:04Z
dc.date.available2013-11-06T18:07:04Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1286853
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42422
dc.description.abstractJYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Liikuntakasvatuksen laitos / Liikuntatieteellinen tiedekunta Jämsä Susanna: Hikoillen tai hengaillen – hyvää oloa ja hymyä. Tapaustutkimus yhden lukion ensimmäisen vuosikurssin oppilaiden vapaa-ajan liikunnallisista ja muista har-rastuksista. Pro gradu -tutkielma, 80 s. Liikuntapedagogiikka 2013. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä liikuntaa nuoret vapaa-ajalla harras-tavat ja miksi sekä miten he liikuntaa harrastavat ja tukeeko kenties jokin taho heidän harrastamistaan. Tarkoitus oli saada myös selville, onko koululiikunnalla ollut vaikutusta liikuntaharrastuksen aloittamiseen ja mitä nuoret harrastaisivat, jos siihen olisi mah-dollisuus. Lisäksi kysyin, miten muuten kuin mahdollisesti liikunnan parissa nuoret vapaa-aikaansa viettävät. Tutkimusjoukoksi olen valinnut lukion ensimmäisen vuosikurssin oppilaat yhdestä län-sisuomalaisesta koulusta (n = 32). Aineisto kerättiin syksyllä 2012, jolloin oppilaat kir-joittivat aineen aiheesta ”Mitä harrastan vapaa-ajalla?”. Tutkimuksen teoriaosa on jaettu neljään osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään mur-rosikää ja siinä tapahtuvia muutoksia. Toisessa osassa tarkastellaan nuorten liikunnan harrastamista ja harrastamisen merkityksiä nuorelle. Kolmannessa osassa pureudutaan motivaatioon ja motiiveihin ja neljäs osa valottaa nuorten harrastuksia vapaa-aikana. Toteutin tutkimuksen kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, joka pohjautui hermeneuttis-fenomenologiseen tutkimusotteeseen. Aineiston analysointimenetelmäksi valitsin narra-tiivisen lähestymistavan, koska siten sain nuorten omat kokemukset esille parhaiten. Tutkimustulosten mukaan nuorten ylivoimaisesti suosituin vapaa-ajan liikunnan harras-tamismuoto oli lenkkeily käsittäen sekä juoksu- että kävelylenkkeilyn. Seuraavaksi tuli-vat tytöillä zumba ja kahvakuula ja pojilla kuntosali. Suurin motiivi liikunnan harrasta-miselle oli itsensä kehittäminen. Jokainen harrasti liikuntaa tavalla tai toisella. Oma-toimisesti harrastettiin hieman enemmän kuin seurassa. Tyttöjen seurassa harrastaminen oli hieman yleisempää kuin poikien. Koti, perhe ja kaverit tukivat tutkimustulosten mukaan eniten nuoria liikunnallisissa harrastuksissa, eikä koululiikunnalla ollut merkittävää vaikutusta nuorten liikunnallisten harrastusten aloittamiseen. Ellei liikunnallisia harrastuksia oteta huomioon, niin suosituin vapaa-ajan viettomuoto oli kavereiden ja ystävien tapaaminen, hengailu ja jutteleminen heidän kanssaan. Kavereiden tapaamista pidettiin yleisesti erittäin tärkeänä. Seuraavaksi suosituimpia vapaa-ajan viettomuotoja olivat musiikin harrastaminen eri muodoissaan, television katselu, tietokoneella pelailu ja chattailu sekä kirjoittaminen ja va-lokuvaaminen. Jos nuorilla olisi mahdollisuus, he haluaisivat harrastaa joukkuepalloilu-lajeja, tanssia eri muodoissaan, seinäkiipeilyä sekä taistelu- /itsepuolustuslajeja.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othermurrosikä
dc.subject.othervapaa-aika
dc.subject.otherliikunta
dc.subject.otherliikuntaharrastus
dc.titleHikoillen tai hengaillen - hyvää oloa ja hymyä : tapaustutkimus yhden lukion ensimmäisen vuosikurssin oppilaiden vapaa-ajan liikunnallisista ja muista harrastuksista
dc.title.alternativetapaustutkimus yhden lukion ensimmäisen vuosikurssin oppilaiden vapaa-ajan liikunnallisista ja muista harrastuksista
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201311062544
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.date.updated2013-11-06T18:07:05Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysomurrosikä
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.subject.ysovapaa-aika
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysoliikuntaharrastus
dc.subject.ysomotivaatio
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright