Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLakanen, Henna
dc.date.accessioned2013-11-02T10:48:13Z
dc.date.available2013-11-02T10:48:13Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1286612
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42406
dc.description.abstractEtsin tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa opettajan mahdollisuuksia ja keinoja rakentaa oppilaan kokonaisvaltaista kasvua tukevaa luokkahuoneilmapiiriä. Kokonaisvaltaisen kasvun tukemisella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa oppilaan minäkäsityksen tukemista, sillä minäkäsitys on sekä pohjana että osa kaikkea oppimista. Lähestyn tutkimustehtävääni kahden tutkimuskysymyksen kautta, jotka ovat 1) Mitä asioita opettajat pitävät tärkeinä oppilaan kokonaisvaltaista kasvua tukevan luokkahuoneilmapiirin kannalta? 2) Miten opettajan puheessa ja toiminnassa konkretisoituu oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun tukeminen? Tutkimukseen osallistuneista opettajista toinen on alakoulun ensimmäisen luokan opettaja, ja toinen opettaa viidettä luokkaa. Aineistonkeruumenetelminä olen käyttänyt puolistrukturoitua haastattelua sekä havainnointia. Olen analysoinut keräämääni aineistoa teorialähtöisesti neljän teeman avulla. Teemat ovat vuorovaikutus, yhteenkuuluvuus, johtajuus ja osallisuus sekä säännöt ja konfliktien ratkaisu. Olen lisäksi tehnyt aineistolähtöistä narratiivistä analyysia kirjoittamalla auki analyysini pohjalla olevia narratiiveja. Olen siis kirjoittanut niin ikään narratiivia. Opettajan mahdollisuudet ja keinot rakentaa oppilaan kokonaisvaltaista kasvua tukevaa luokkahuoneilmapiiriä voidaan tiivistää tutkimustulosteni pohjalta: (i) oppilaiden tukemiseen ja heistä välittämiseen, (ii) mielipiteen ilmaisun ja avoimen keskustelun sallimiseen sekä (iii) luokan toiminnan organisointiin ja työskentelytapoihin. Konkreettisia keinoja edellä mainittujen kohtien toteuttamiseen ovat esimerkiksi lapsen yksilöllinen kohtaaminen, osallistava luokkahuonevuorovaikutus sekä säännöistä kiinnipitäminen ja rutiinit.fi
dc.description.abstractIn this qualitative case study, I search teachers’ possibilities and ways to build a classroom climate that supports a student's holistic growth. The concept of ‘supporting holistic growth’ is defined as supporting the development of the positive self-concept of students, as self-concept acts as a base for and is a part of all learning. In this regard, two research questions emerged: 1) What aspects teachers find important in terms of building classroom climate that supports student's holistic growth? 2) How this support is realized in teacher’s talks and in his practices? One of the studied teachers is a first grade teacher and the other teaches fifth graders. As a data collection method I have used semi-structured interview and also observation. I have analyzed the data using four theoretical themes that are interaction, togetherness, leadership and participation as well as rules and settling conflict situations. Furthermore, I have made theory-based analysis of narratives, and then reconstructed the analysis-based narratives. According the results of this study, a teacher’s possibilities and ways to build a classroom climate that supports student’s holistic growth can be condensed into three points: (i) supporting and caring about students, (ii) allowing the expression of opinions and free discussion iii) managing classroom and working methods.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherluokkahuoneilmapiiri
dc.subject.otherkokonaisvaltainen kasvu
dc.subject.otherminäkäsitys
dc.subject.otherluokkahuonevuorovaikutus
dc.subject.otheryhteenkuuluvuus
dc.subject.otheropetuskäytännöt
dc.subject.otherluokkahuoneen toiminnan organisointi
dc.titleOppilaan kokonaisvaltaista kasvua tukevaa luokkahuoneilmapiiriä etsimässä : "semmonen niinkö sosiaalisen lämmön ja auttamisen ilmapiiri olis kiva"
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201311022531
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2013-11-02T10:48:13Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoluokkatyöskentely
dc.subject.ysoilmapiiri
dc.subject.ysominäkuva
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot