The power dance in research interview. Manifesting power and powerless
Vähäsantanen, K., & Saarinen, J. (2013). The power dance in research interview. Manifesting power and powerless. Qualitative Research, 13(5), 493-510. https://doi.org/10.1177/1468794112451036
Julkaistu sarjassa
Qualitative ResearchPäivämäärä
2013Tekijänoikeudet
© The Authors 2012. This is a final draft version of an article whose final and definitive form has been published in the journal Qualitative Research by Sage.
We examine the power that is manifested between interviewers and interviewees in research interviews. Our empirical examples are drawn from interviews conducted with: (a) a vocational teacher; and (b) a senior researcher. We analysed the manifestations of power both in the course of the interviews and across interviews. We found that power is exercised and distributed diversely and situationally between the interview participants (interviewer and interviewee) during the interviews. It appeared that in a given interview, the interplay between individual backgrounds and the interview setting was connected to the activities through which power was manifested, and that these activities played a role in shaping the subsequent course and content of the interview. Our findings contribute to discussion concerning the shifting significance of difference and sameness between interview participants with regard to power relations, what is conveyed in interviews, and the manner in which it is conveyed.
...
Julkaisija
SAGE PublicationsISSN Hae Julkaisufoorumista
1468-7941Asiasanat
Alkuperäislähde
http://qrj.sagepub.com/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/22151059
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The salience of a prior relationship between researcher and participants : Reflecting on acquaintance interviews
Roiha, Anssi; Iikkanen, Päivi (Elsevier BV, 2022)This article aims to contribute to the discussion on interviews in qualitative research. More specifically, we focus on acquaintance interviews (Garton & Copland, 2010), that is, interviews in which the interviewer and ... -
Visible organisational boundaries and the invisible boundaries of the scholarly profession
Siekkinen, T.; Pekkola, E.; Nokkala, T. (Taylor & Francis, 2022)The role of universities in knowledge production has changed. Although most higher learning still takes place in universities, knowledge is increasingly produced in collaborative networks comprising partners from different ... -
Taloyhtiöistä tulevaisuuden energiatuottajia : muutospolut vuoteen 2035 ja murrosareena tiedon yhteistuotannon menetelmänä
Lukkarinen, Jani; Marttila, Tatu; Saarikoski, Heli; Auvinen, Karoliina; Faehnle, Maija; Hyysalo, Sampsa; Kangas, Hanna-Liisa; Lähteenoja, Satu; Peltonen, Lasse; Salo, Miikka (Suomen ympäristökeskus, 2020)Noin neljännes Suomen asuntokannasta koostuu taloyhtiöistä. Niistä merkittävä osa tarvitsee lähivuosina korjauksia, joiden avulla voidaan kehittää rakennuskannassa tapahtuvaa hajautettua energiantuotantoa esimerkiksi ... -
Non-native English-speaking teachers of English in Finland : teachers' thoughts and experiences of their profession
Kosonen, Stiina (2014)Englanninkielen opettajia on nykyään määrällisesti paljon, niin Suomessa kuin ympäri maailmaa.Opettajat jakautuvat karkeasti kahteen ryhmään; englantia äidinkielenään puhuviin natiiviopettajiin ja ei-natiiveihin englantia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.