dc.contributor.author | Kiviranta, Leena | |
dc.date.accessioned | 2013-10-02T11:09:17Z | |
dc.date.available | 2013-10-02T11:09:17Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1284062 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42268 | |
dc.description.abstract | Miljoonat lapset ympäri maailmaa joutuvat kouluväkivallan uhreiksi
vuosittain. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on havainnollistaa intialaisen
slummikoulun olosuhteita ja sitä, kuinka toiminnallisella opettamisella voidaan
vähentää kouluväkivaltaa ja parantaa lasten oppimismotivaatiota. Tutkimuksen
vertailukohteina ovat toiminnallinen oppiminen Suomessa sekä opettajien
näkemykset opettajan ammatista ja työnkuvasta Suomessa ja Intiassa.
Tämä pro gradu -tutkielma on kvalitatiivinen tutkimus, ja se kuuluu
etnografian piiriin. Aineiston pääosassa ovat tutkijan omat kokemukset. Työn
keskeiset menetelmät ovat havainnointi, osallistuva havainnointi, haastattelut,
tutkimuspäiväkirjan kirjoittaminen ja tutkijan oman dokumentaation
analysointi. Laadullisen tutkimuksen piirteitä työssä ovat todellisen elämän
kuvaaminen ja pyrkimys tutkia kohdetta mahdollisimman kokonaisvaltaisesti.
Tutkimuksen keskeinen teema on toiminnallinen oppiminen. Sen avulla
lasten fyysinen kurittaminen saatiin loppumaan intialaisessa slummikoulussa. Tutkimuksen aikana intialaiset opettajat alkoivat toteuttaa entistä enemmän
erilaisia oppilaita aktivoivia toiminnallisia oppimismenetelmiä.
Suomalaiset opettajat kokivat yhtenä opettajan merkittävimpänä
tehtävänä oppilaan herättelemisen oppimaan, kun taas intialaisten opettajien
vastauksissa huokui opettajan oman tiedon tärkeys ja sen vieminen oppilaille.
Tutkimuksen mukaan intialaisilla ja suomalaisilla opettajilla oli samanlaisia
mielipiteitä opettajuudesta. | fi |
dc.description.abstract | There are millions of children in the world who become victims of violence in
the school. The aim of this study is to depict the conditions in an Indian school
for underprivileged children and to enlighten the fact that through functional
learning violence can be reduced and the learning motivation of the children is
increased. In the study a comparison is made between functional learning in
Finland and the teachers' opinions on the teacher's role in Finland and in India.
This Pro Gradu Thesis is an ethnographic qualitative study. The research
material consists mainly of the experiences of the researcher. The research
methods are observation, participant observation, interviews, writing a research
journal and the analysis of the researcher´s own documentation. The qualitative
characteristics in this study are the description of how life really is and the aim
to research the study subject as comprehensively as possible.
The central theme of the study is functional learning with the help of
which violence came to an end in an Indian school for underprivileged
children. During the research Indian teachers also began to put into effect
different kinds of functional methods which activated the children.
Teachers in Finland experienced that one of the most significant task of the
teacher is to motivate children to learn whereas the Indian teachers emphasised
the importance of the teacher´s own knowledge and transferring information to
children. According to the study, the teachers in Finland and in India had
similar views of teaching. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Intia | |
dc.subject.other | toiminnallinen oppiminen | |
dc.subject.other | kouluväkivalta | |
dc.subject.other | opettajuus | |
dc.subject.other | osallistuva havainnointi | |
dc.subject.other | vertaileva tutkimus | |
dc.title | "Ehkä hieman erilainen Intia" : toiminnallinen oppiminen ja opettajuus Suomessa ja Intiassa | |
dc.title.alternative | Toiminnallinen oppiminen ja opettajuus Suomessa ja Intiassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201310022398 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2013-10-02T11:09:17Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | toiminnallisuus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | väkivalta | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | osallistuva havainnointi | |
dc.subject.yso | vertaileva tutkimus | |
dc.subject.yso | Suomi | |
dc.subject.yso | Intia | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston <a href="https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat">arkistotyöasemalta</a>. | fi |
dc.rights.accessrights | <br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href="https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials. | en |
dc.type.okm | G2 | |