dc.contributor.author | Huikari, Elli | |
dc.date.accessioned | 2013-09-30T07:35:38Z | |
dc.date.available | 2013-09-30T07:35:38Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1281177 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42244 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Huikari, E. 2013. Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. 50 sivua.
Tutkielmassa selvitettiin oppilaan toverisuosion yhteyttä oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen sekä oppilaan sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymiseen (käyttäytymisen ongelmat, tunne-elämän ongelmat, ikätoverisuhteiden ongelmat ja tarkkaavaisuuden ongelmat). Yhteyksiä tarkasteltiin sekä korrelaatioanalyysein että opettaja-oppilassuhteen lämpimyyden ja toisaalta ristiriitojen perusteella muodostettujen alaryhmien vertailujen avulla. Analyysit toteutettiin 445 oppilasta (tyttöjä 193 ja poikia 252) käsittävässä osa-aineistossa, joka on osa Alkuportaat- seurantatutkimuksen keväällä 2011 kerättyä 4. luokan aineistoa.
Tulokset osoittivat, että ikätovereiden taholta tuleva torjunta oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä opettaja-oppilassuhteen ristiriitoihin. Opettaja-oppilassuhteen ristiriitojen perusteella jaoteltujen alaryhmien välillä havaittiin tilastollisesti merkitseviä eroja ikätovereiden torjunnassa, käyttäytymisen ongelmissa, tunne-elämän ongelmissa, ikätoverisuhteiden ongelmissa ja tarkkaavaisuuden ongelmissa. Opettaja-oppilassuhteen lämpimyyden perusteella muodostetut alaryhmät erosivat myöskin opettajan arvioimien sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen suhteen, mutta eivät toverisuosion ja torjunnan suhteen. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että lapsen ihmissuhteet koulussa ovat vuorovaikutuksessa keskenään ja vaikuttavat toinen toisiinsa. Lisäksi lapsen sosiaaliset taidot ja käyttäytyminen näyttäisivät olevan yhteydessä lapsen niin koulutoveri- kuin opettajasuhteiden laatuun. | fi |
dc.format.extent | 50 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | toverisuosio | |
dc.title | Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201309302375 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2013-09-30T07:35:38Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | suosio | |
dc.subject.yso | opettaja-oppilassuhde | |
dc.subject.yso | käyttäytymishäiriöt | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |