dc.contributor.author | Lehtinen, Antti | |
dc.date.accessioned | 2013-08-12T08:12:58Z | |
dc.date.available | 2013-08-12T08:12:58Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1277662 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41952 | |
dc.description.abstract | Different kinds of visual representations, such as graphs and drawings are important in education but especially in science education. Little attention is paid especially to drawings. Students are required to examine drawings and assimilate the information conveyed by them but not much attention is paid to the students’ own drawings. Arguments can be made for the importance of learner-generated drawings in science education.
The subject of this thesis is the use of learner-generated drawings in physics education. A study was conducted to study the use of learner-generated drawings as a tool for meaning-making. The study involved 36 upper secondary school students who were given a drawing assignment about the kinetic theory of gases. The students also had to solve few assignments by drawing the answer. The students drew in small groups and the drawing process and the students’ talk were recorded using iPads. The quality of the students’ talk was analysed. The effect of guidance in the drawing process was also studied. Half of the groups received guidance by comparing their own drawing to another drawing about the same subject.
The students used drawings and talk as psychological tools that helped them process their internal models and to visualize and verbalize them. Many of the drawings produced resembled traditional text books drawings. It seems that the most of the students had learned the conventions of drawing the kinetic theory of gases. Statistical methods show that students who received guidance drew more accurately than the control group.
The students’ talk was generally cumulative and uncritical. Seldom did the students open up the conversation and look for alternative solutions. iPads performed well as research equipment. They offer some benefits over traditional research equipment. There is a need for specially coded applications for education research for tablet computers. At the end of this thesis ideas for future research are presented. | en |
dc.description.abstract | Erilaiset visuaaliset representaatiot, kuten kuvaajat ja piirrokset, ovat tärkeitä opetuksessa. Erityisen tärkeitä ne ovat luonnontieteiden opetuksessa. Piirroksiin ei juurikaan kiinnitetä huomiota. Opiskelijoiden tulee tarkastella piirroksia ja sisäistää niiden sisältämä tieto, mutta erittäin harvoin opiskelijat itse pääsevät tuottamaan piirroksia. Opiskelijoiden tuottamien piirrosten tärkeys luonnontieteiden oppimisessa on viime aikoina nostettu esiin.
Tämän tutkielman aiheena on opiskelijoiden tekemien piirrosten käyttö fysiikan opetuksessa. Yhtenä tutkimustavoitteena oli tutkia, kuinka oppilaat käyttävät piirroksiaan merkitysten luomiseen. Tutkielmaan liittyvään tutkimukseen osallistui 36 lukiolaista. Heille annettiin tehtäväksi piirtää heidän käsityksensä kineettisestä kaasuteoriasta. Opiskelijoiden tuli myös vastata muutamaan tehtävään piirtämällä heidän vastauksensa. Opiskelijat piirsivät pienissä ryhmissä ja piirrosprosessi sekä opiskelijoiden puhe tallennettiin käyttämällä iPad-laitteita. Tuen merkitys piirtämiseen oli myös tutkimuskohteena. Puolet ryhmistä sai tukea piirtämiseen siten, että heille näytettiin valmis piirros samasta aiheesta.
Opiskelijat käyttivät puhetta ja piirroksia psykologisina työkaluina, jotka auttoivat heitä prosessoimaan sisäisiä mallejaan ja kuvaamaan niitä sekä visuaalisesti että verbaalisesti. Monet piirroksista muistuttivat perinteistä oppikirjakuvitusta. Opiskelijat olivat oppineet kineettiseen kaasuteoriaan liittyvät piirroskonventiot. Tilastolliset testit osoittavat että opiskelijat, jotka saivat tukea piirrosprosessiin, piirsivät tarkemmin kuin he, jotka eivät saaneet tukea.
Opiskelijoiden puhe oli yleisesti kumuloituvaa ja epäkriittistä. Opiskelijat vain harvoin avasivat keskustelua ja etsivät vaihtoehtoisia ratkaisuja. iPadit toimivat hyvin tutkimusvälineinä. Ne tuovat joitain etuja verrattuna perinteisiin tutkimusvälineisiin. On kuitenkin tarve kehittää erityisesti opetuksen tutkimiseen tarkoitettuja sovelluksia. Tutkielman lopuksi esitellään jatkotutkimusideoita. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Physics Education | |
dc.subject.other | Drawing | |
dc.subject.other | Tablets | |
dc.subject.other | Guidance | |
dc.subject.other | Peer Talk | |
dc.title | Learner-generated drawings in physics education | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201308122140 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Fysiikan laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Physics | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Fysiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physics | en |
dc.date.updated | 2013-08-12T08:12:59Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4021 | |
dc.subject.yso | fysiikka | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | iPad | |
dc.subject.yso | taulutietokoneet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |