Tieto- ja viestintätekniikka peruskoulussa : opettajaopiskelijat luokanopettajien pedagogisena tukena
Abstract
Tämä tutkimus käsittelee opiskelijoiden tarjoaman pedagogisen tuen
mahdollisuuksia alakoulun opettajien tieto- ja viestintäteknisten valmiuksien kehittämisessä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan tieto- ja viestintätekniikan
asemaa peruskoulussa yleisellä tasolla ja tarkemmin kieltenopetuksen näkökulmasta.
Näin pyritään rakentamaan kokonaiskuvaa siitä miksi tieto- ja viestintätekniikan
pedagogista tukea tulisi hyödyntää perusopetuksen osana. Lähtökohtaisesti tietoja
viestintätekniikkaa hyödynnetään perusopetuksessa olemassa oleviin mahdollisuuksiin
nähden melko vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa syitä
tieto- ja viestintätekniikan vähäiselle käytölle ja etsiä keinoja lisätä tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäyttöä perusopetuksessa kouluilla jo olevien resurssien puitteissa.
Tutkimuksen toteutukseen käytettiin laadullisen tutkimuksen tutkimusotteista
tapaustutkimusta ja toimintatutkimusta. Aineiston keruumetodeiksi valittiin haastattelut
ja kyselyt sekä havainnointi. Tutkimus toteutettiin kolmen kuukauden mittaisen
ajan jakson aikana vuosina 2010 ja 2011. Tutkimukseen osallistui kaksi luokanopettajaa
sekä kaksi opettajaopiskelijaa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201308092134Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish