Tieto- ja viestintätekniikka peruskoulussa : opettajaopiskelijat luokanopettajien pedagogisena tukena

Abstract
Tämä tutkimus käsittelee opiskelijoiden tarjoaman pedagogisen tuen mahdollisuuksia alakoulun opettajien tieto- ja viestintäteknisten valmiuksien kehittämisessä. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan tieto- ja viestintätekniikan asemaa peruskoulussa yleisellä tasolla ja tarkemmin kieltenopetuksen näkökulmasta. Näin pyritään rakentamaan kokonaiskuvaa siitä miksi tieto- ja viestintätekniikan pedagogista tukea tulisi hyödyntää perusopetuksen osana. Lähtökohtaisesti tietoja viestintätekniikkaa hyödynnetään perusopetuksessa olemassa oleviin mahdollisuuksiin nähden melko vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa syitä tieto- ja viestintätekniikan vähäiselle käytölle ja etsiä keinoja lisätä tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöä perusopetuksessa kouluilla jo olevien resurssien puitteissa. Tutkimuksen toteutukseen käytettiin laadullisen tutkimuksen tutkimusotteista tapaustutkimusta ja toimintatutkimusta. Aineiston keruumetodeiksi valittiin haastattelut ja kyselyt sekä havainnointi. Tutkimus toteutettiin kolmen kuukauden mittaisen ajan jakson aikana vuosina 2010 ja 2011. Tutkimukseen osallistui kaksi luokanopettajaa sekä kaksi opettajaopiskelijaa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201308092134Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share