Composing a piece : the birthing of "Self-Actualize"
Valmiit teokset ovat olleet pitkään säveltämisen tutkimuksen keskiössä. Sävellysprosessia ei voi ymmärtää sitä epäsuorasti tutkimalla. Ensi käden tieto säveltäjiltä on vähäistä. Tutkielman tekijän tarkoituksena oli tarkastella säveltämänsä "Self-Actualize" -metallimusiikkiteoksen sävellysprosessia ymmärtääkseen tapaansa työskennellä.
Laadittu kronologinen narratiivi perustuu dokumentaatiolle prosessista, johon sisältyy päiväkirjamerkintöjä ja äänitiedostoja. Narratiivia tulkittiin laadullisesti. Narratiivia seurasi sävellysprosessin yhteenveto ja sen pohdiskelu. Selvä intentio ja tavoitteiden asetus olivat prosessin keskeisiä tekijöitä. Niiden merkittävyys tuli esille myös muiden säveltäjien kirjoituksissa. Näille säveltäjille kynä ja paperi olivat tärkeitä säveltämisen työkaluja, kun taas tutkittu prosessi perustui pitkälti tietokoneohjelmistojen käytölle.
Tutkielma loi omalaatuisen katsauksen sävellysprosessiin, osoittaen, että säveltämiseen liittyy yleismaailmallisia piirteitä. Tekijä kannustaa säveltäjiä tutkimaan sävellysmenetelmiään ja jakamaan löytönsä toistensa kanssa.
...
Past research on how composers work has concentrated on finished pieces. In order to understand a composition process, it has to be examined directly. Unfortunately, first-hand information from composers is scarce. As a composer and musicologist, the author examined the composition process of his metal music piece "Self-Actualize" to better understand his methods.
A chronological narrative was built around documentation of the process, featuring diary entries and audio files. The narrative was interpreted qualitatively. It was followed by a summary and reflection on the process. Intention and goal setting were found to be central in the composition process. They were also featured in writings of other composers. These composers favored sheet music, whereas the process examined made extensive use of computer software.
The thesis produced a unique look into a composition process, demonstrating there are universal qualities to music composition. The author encourages composers to study their methods and share their findings with each other.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
State composers and the red courtiers : music, ideology, and politics in the Soviet 1930s
Mikkonen, Simo (University of Jyväskylä, 2007)Venäläisiin arkistolähteisiin pohjaavassa väitöstutkimuksessaan Simo Mikkonen käsittelee Neuvostoliiton poliittisen eliitin ja taiteilijoiden keskinäisiä suhteita 1930-luvulla. Ajanjakso muistetaan Stalinin valtaannoususta ... -
Sävellysten synty ja niiden merkityksellisyys tekijälleen
Haapamäki, Ella (2021)Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, miten sävellykset voivat syntyä ja minkälaisia merkityksiä tällä sävellysprosessilla, kuten myös lopputuotoksella, voi olla säveltäjälle. Tämän lisäksi tutkitaan myös yhdessä muiden ... -
Musiikillisten karakterien metamorfoosi : transformaatio- ja metamorfoosiprosessit Usko Meriläisen tuotannossa vuosina 1963-86
Laaksamo, Jouko (Jyväskylän yliopisto, 2004)Jouko Laaksamo tutkii Usko Meriläisen tuotantoa vuodesta 1963 alkaen, jolloin säveltäjä siirtyi rivimusiikista kohti vapaammin hahmottuvia musiikillisia rakenteita. Laaksamo tarkastelee musiikkianalyysin keinoin teosten ... -
Frigyes Hidas : viimeinen unkarilainen romantikko
Saarela, Eeva (2013)Frigyes Hidas (1928–2007) oli unkarilainen säveltäjä, muusikko ja kapellimestari. Tutkielmassa tarkastellaan hänen toimintaansa ensisijaisesti säveltäjänä ja lisäksi siihen sisältyy kattava teoslista. Hidasista ei ole ... -
Säveltäminen vuorovaikutuksena : musiikkiopiston tilausteoksen sävellysprosessi diskursiivisena kohtauspaikkana
Penttinen, Kristiina (2010)Tutkimuksessa selvitettiin, millaiseksi Lapin musiikkiopiston tilaussävellys, oppilasorkesteriteos Revontuulet, ja sen sävellysprosessi muotoutuivat säveltäjän ja musiikkiopiston välisessä vuorovaikutuksessa. Tilaussävellys ...