Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorJokinen, Joonas
dc.contributor.authorJärvelä, Samuli
dc.date.accessioned2013-07-29T08:28:56Z
dc.date.available2013-07-29T08:28:56Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1274809
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41911
dc.description.abstractJokinen, Joonas & Järvelä, Samuli 2013. Oppilas oman fyysisen toimintakykynsä arvioijana. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 80s. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää 5. ja 8. luokkalaisten eroja fyysisen toimintakyvyn, toimintakyvyn itsearvioinnin sekä itsearvioinnin realistisuuden suhteen. Lisäksi tutkimme eroavatko tytöt ja pojat toisistaan edellä mainittujen ominaisuuksien suhteen omassa ikäluokassaan sekä luokkien välillä. Tutkimuksen kohteena olivat kuuden keskisuomalaisen ja neljän kainuulaisen koulun oppilaat (N=491). Heistä 254 oppilasta täytti toimintakykymittausten ohessa omaa toimintakykyään koskevan itsearviointikaavakkeen ja valikoitui siten tutkimuksemme aineistoksi. 5. luokan tyttöjä aineistossa oli 57, 5. luokan poikia 80, 8. luokan tyttöjä 57 ja 8. luokan poikia 60. Toimintakykymittaukset ja itsearviointikaavakkeiden täyttö suoritettiin tutkijoiden johdolla ja aineiston keräämisestä vastasi kymmenen tehtävään koulutettua tutkimusapulaista. Fyysisen toimintakyvyn mittaukset tehtiin kouluissa kahden kaksoistunnin aikana. Ensimmäisellä tunnilla ennen mittausten suorittamista oppilaat täyttivät itsearviointikaavakkeen, jossa he itsearvioivat omaa fyysistä toimintakykyään 5-portaisesti. Itsearvioinnissa ja toimintakykymittauksissa sukupuolten ja luokka-asteiden välisiä eroja selvitettiin riippumattomien otosten t-testin avulla. Fyysisen toimintakyvyn ja itsearvioidun toimintakyvyn yhteyttä Spearmanin korrelaatiokertoimen avulla. Tutkimustuloksemme osoittivat, että 5. luokkalaisten oppilaiden väliset erot oman toimintakyvyn itsearvioinnissa olivat tyttöjen ja poikien välillä pieniä. Sukupuolten väliset erot alkoivat näkyä 8. luokan itsearviointien tuloksissa, siten että 8. luokan tytöt arvioivat oman toimintakykynsä huomattavasti paremmaksi kuin vastaavat ikäluokkansa pojat. 8. luokkalaisten fyysinen toimintakyky oli 5. luokkalaisia parempi. 5. luokan tytöt saivat poikia parempia tuloksia eteentaivutuksessa ja käsipainonnostossa. 5. luokalla tyttöjen ja poikien 8-juoksussa ei ollut eroja, kun taas tarkkuusheitossa ja vauhdittomassa 5-loikassa pojat saivat tyttöjä parempia tuloksia. 8. luokan tytöt suoriutuivat poikia paremmin eteentaivutuksessa kun taas 8. luokan pojat suoriutuivat tyttöjä paremmin käsipainonnostossa, vauhdittomassa 5-loikassa, 8-juoksussa ja tarkkuusheitossa. Toimintakyvyn ja itsearvioiden välisessä korrelaatiossa tulokset olivat aiemman tutkimustiedon mukaisia. Kokonaan uutta tietoa oli, että myös 5. luokan tytöt sekä pojat pystyvät arvioimaan omaa fyysistä toimintakykyään tarkasti 5-portaisen itsearviointiasteikon avulla. 8. luokan oppilaista pojat kykenivät arvioimaan realistisemmin omaa toimintakykyään, kun taas tyttöjen optimistiset itsearviot näkyivät heikkona korrelaationa toimintakykymittausten tulosten kanssa. Tulostemme perusteella oppilaiden fyysisen toimintakyvyn itsearvioinnissa ilmeneviin haasteisiin on syytä puuttua, etenkin 8. luokan oppilaiden fyysisten toimintakykytestauksien yhteydessä. Aiempaan tutkimukseen pohjaten, oppilaiden itsearvioita on mahdollista helpottaa perehtymällä arvioitavaan aiheeseen huolella ennen varsinaista arviota esimerkiksi opetusvideon tai luetun tekstin avulla. Opetussuunnitelmaan kirjattujen tavoitteiden saavuttamiseksi tämä on ensiarvoisen tärkeää.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherfyysinen toimintakyky
dc.subject.otheritsearviointi
dc.subject.otherfyysinen minäkäsitys
dc.subject.otherminäkäsitys
dc.subject.otherlapset
dc.subject.othernuoret
dc.subject.otherkoulu
dc.titleOppilas oman fyysisen toimintakykynsä arvioijana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201307292099
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.date.updated2013-07-29T08:28:57Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysofyysinen toimintakyky
dc.subject.ysoitsearviointi
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoitsetunto
dc.subject.ysominäkuva
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysokoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot