University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Päätöksenteon ulkopuolella : oppilaskuntatoiminta Jyväskylän alakouluissa

Thumbnail
View/Open
662.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Marttila, Eemeli |
Norrena, Juuso
Date
2013
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän alakoulujen oppilaskuntien toimintaa oppilaskuntien hallitusten pöytäkirjojen avulla. Oppilaskunta on edustuksellisen demokratian muoto, jolloin edustajiston toiminnan läpinäkyvyys sen valitsijoille on demokratian uskottavuuden kannalta oleellista. Pöytäkirjat valittiin aineistoksi, koska ne ovat hallituksen toiminnasta tiedottamisen tärkein dokumentti. Oppilaskuntien toimintaa verrattiin opetushallituksen julkaisemiin oppilaskunnan oppaisiin. Lisäksi tutkittiin kouludemokratian syvyyttä ja laveutta pöytäkirjojen valossa. Oppilaskuntatoiminta on nähty Suomessa vastauksena oppilaiden osallisuuden ongelmiin. Oppilaskuntien määrä on lisääntynyt merkittävästi viime vuosina ja niiden lisäämistä edelleen on ehdotettu eri tahoilta. Oppilaskuntien toiminnasta tiedetään kuitenkin varsin vähän ja aiemmat tutkimukset perustuvat oppilaskuntaa ohjaavien opettajien sekä rehtoreiden näkemyksiin. Toteutunutta toimintaa ei ole käytännössä tutkittu. Tutkimuksen aineistona olivat oppilaskunnan hallitusten pöytäkirjat seitsemältä Jyväskylän alueen koululta. Pöytäkirjoja oli tarkastelussa lukuvuodelta 2011–2012, sekä syksyltä 2012. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla noudattaen hermeneuttista tutkimusperinnettä. Tutkimuksemme tärkeimmät tulokset olivat demokratian syvyyden ja laveuden heikko toteutuminen oppilaskuntien toiminnassa. Oppilaskuntien hallitukset eivät näyttäisi olevan todellinen osa kouluorganisaatiota. Oppilaskunnat vaikuttavat olevan toisaalta kouluarkea keventäviä oppilaiden yhteistyöelimiä,toisaalta osallisuuden ja vaikuttamisen harjoituskenttiä vailla todellista osaa päätöksenteossa. Hallituksen valta ulottuu vain sen sisäisiin asioihin, kuten pestien valintaan ja kokouskäytänteiden sopimiseen. Lisäksi organisoidaan opettajien ja rehtorin hyväksymiä tapahtumia. Aiemmista tutkimuksista tuttu oppilaskuntien ”humppakoneiston” rooli oli selkeästi nähtävissä. Oppilaskuntien perustaminen kaikkiin kouluihin ei sellaisenaan vastaa lasten osallisuuden ongelmiin. Opetussuunnitelman perusteisiin sekä useisiin muihin asiakirjoihin kirjattu tavoite aktiivisesta kansalaisesta, joka osallistuu demokraattisen yhteiskunnan ylläpitämiseen ja kehittämiseen, ei tulosten mukaan toteudu pelkästään oppilaskuntatoiminnalla. Oppilaskuntia tulisi kehittää radikaalisti sekä lisätä lasten osallisuutta ja aktivointia myös muilla tavoin, jotta tavoitteisiin voitaisiin päästä. ...
Alternative title
Oppilaskuntatoiminta Jyväskylän alakouluissa
Keywords
oppilaskunta pöytäkirjat kouludemokratia osallisuus oppilaskunnat alakoulu Jyväskylä
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201306262040

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24946]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Osallisuuden diskurssit ja merkitykset alakoulun oppilaskuntatoiminnassa mukana olevien oppilaiden haastatteluissa 

    Häkkinen, Emilia (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa osallisuuden diskursseista ja merkityksistä oppilaiden näkökulmasta. Lasten itsensä tuottaman osallisuuspuheen tutkimusta ei ole juuri tehty, joten tälle tutkimukselle on ...
  • Osallisuutta, vaikuttamista ja osallistumista alakoulun oppilaskuntatoiminnassa 

    Simonen, Meri (2015)
  • Ohjelmoinnin opetuksen näkymät alakouluissa 

    Ihanainen, Seela (2020)
    Ohjelmointi tuli alakoulujen opetussuunnitelmaan syksyllä 2016. Ohjelmoinnin opetus koskee tavallisia opettajia kaikilla luokilla alakoulun ensimmäisestä luokasta yläkoulun yhdeksänteen luokkaan. Tietotekniset taidot eivät ...
  • Elektronista, mutta todellista : kuudesluokkalaisten kokemuksia elektronisesta kiusaamisesta eteläpohjalaisissa alakouluissa 

    Lehtonen, Hannakaisa; Maunumaa, Eveliina (2010)
  • Sosiaaliset robotit alakouluissa : miten ne luovat arvoa yhdessä opettajien ja oppilaiden kanssa? 

    Korhonen, Maria (2022)
    Teknologialla on vakinaistunut rooli nyky-yhteiskunnassa, mikä näkyy myös opettajien ja oppilaiden arjessa. Lähiaikoina on alettu tutkia sosiaalisen robotiikan mahdollisuuksia koulutuksessa, jolloin teknologian hyödyt, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre