Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTaimisto, Saija
dc.date.accessioned2013-06-25T16:13:03Z
dc.date.available2013-06-25T16:13:03Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1270976
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41840
dc.description.abstractTässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vastavalmistuneen luokanopettajan ensimmäisiä kuukausia työelämässä. Tutkimuksessa selvitetään millaisia tuntemuksia työelämän aloitus aiheuttaa noviisiopettajassa ja millaisia ovat hänen selviytymisstrategiat. Tutkimuksessa myös selvitetään millainen on noviisiopettajan tukiverkosto työuran alussa sekä kuinka noviisiopettaja kuvailee ammattinsa professionaalista puolta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena kahden kuukauden aikana opettajan työn alkamisesta syyslomaan asti. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla (4 haastattelua) sekä havainnoimalla noviisiopettajan toimintaa luokka- ja kouluympäristössä (12 oppituntia). Tutkimuksen aineisto jaoteltiin neljän teeman mukaisesti: opettajan tuntemukset, selviytymisstrategiat, mentorointi ja opettajan ammatin professionaalisuus. Näiden teemojen ympärille rakentuivat tutkimuksen haastatteluaihiot sekä teoriatausta. Aineisto analysoitiin edellä mainittujen teemojen mukaisesti. Tämän tutkimuksen ydin on noviisiopettajan kokemukset ja tuntemukset ensimmäisten kuukausien aikana. Uusien asioiden opettelu ja opettajan työn arjen hallinta tuottivat noviisiopettajalle monenlaisia tuntemuksia aina väsymyksestä innostuneisuuteen. Työyhteisön tuki nousi vahvasti esille. Noviisiopettajalle oli tärkeää saada apua ja neuvoja, mutta samalla ne lisäsivät hänen henkistä taakkaansa sekä epäilyjä omasta ammattitaidostaan haasteiden voittamiseksi. Tämän tutkimuksen merkittävin tulos on noviisiopettajan opettajuuden rakennusprosessi. Oman opettajuuden rakentaminen on täynnä haasteita ja uuden oppimista, joista noviisiopettajan tulee selvitä jatkaakseen työuraansa. Kokonaisuudessaan prosessi on henkisesti rasittava ja noviisiopettaja tarvitsee paljon tukea ulkoisten kouluarkeen liittyvien asioiden hallitsemiseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherNoviisiopettaja
dc.subject.othernoviisiopettajan tuntemukset
dc.subject.otherselviytymisstrategiat
dc.subject.othermentorointi ja opettajan professio
dc.titleNoviisiopettajan ensimmäiset kuukaudet työelämässä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201306252039
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodTapaustutkimus
dc.date.updated2013-06-25T16:13:03Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysovastavalmistuneet
dc.subject.ysomentorointi
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoprofessiot
dc.subject.ysoammatillistuminen
dc.subject.ysoselviytyminen
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot