dc.contributor.author | Taimisto, Saija | |
dc.date.accessioned | 2013-06-25T16:13:03Z | |
dc.date.available | 2013-06-25T16:13:03Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1270976 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41840 | |
dc.description.abstract | Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vastavalmistuneen luokanopettajan ensimmäisiä kuukausia työelämässä. Tutkimuksessa selvitetään millaisia tuntemuksia työelämän aloitus aiheuttaa noviisiopettajassa ja millaisia ovat hänen selviytymisstrategiat. Tutkimuksessa myös selvitetään millainen on noviisiopettajan tukiverkosto työuran alussa sekä kuinka noviisiopettaja kuvailee ammattinsa professionaalista puolta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena kahden kuukauden aikana opettajan työn alkamisesta syyslomaan asti. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla (4 haastattelua) sekä havainnoimalla noviisiopettajan toimintaa luokka- ja kouluympäristössä (12 oppituntia). Tutkimuksen aineisto jaoteltiin neljän teeman mukaisesti: opettajan tuntemukset, selviytymisstrategiat, mentorointi ja opettajan ammatin professionaalisuus. Näiden teemojen ympärille rakentuivat tutkimuksen haastatteluaihiot sekä teoriatausta. Aineisto analysoitiin edellä mainittujen teemojen mukaisesti.
Tämän tutkimuksen ydin on noviisiopettajan kokemukset ja tuntemukset ensimmäisten kuukausien aikana. Uusien asioiden opettelu ja opettajan työn arjen hallinta tuottivat noviisiopettajalle monenlaisia tuntemuksia aina väsymyksestä innostuneisuuteen. Työyhteisön tuki nousi vahvasti esille. Noviisiopettajalle oli tärkeää saada apua ja neuvoja, mutta samalla ne lisäsivät hänen henkistä taakkaansa sekä epäilyjä omasta ammattitaidostaan haasteiden voittamiseksi.
Tämän tutkimuksen merkittävin tulos on noviisiopettajan opettajuuden rakennusprosessi. Oman opettajuuden rakentaminen on täynnä haasteita ja uuden oppimista, joista noviisiopettajan tulee selvitä jatkaakseen työuraansa. Kokonaisuudessaan prosessi on henkisesti rasittava ja noviisiopettaja tarvitsee paljon tukea ulkoisten kouluarkeen liittyvien asioiden hallitsemiseen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Noviisiopettaja | |
dc.subject.other | noviisiopettajan tuntemukset | |
dc.subject.other | selviytymisstrategiat | |
dc.subject.other | mentorointi ja opettajan professio | |
dc.title | Noviisiopettajan ensimmäiset kuukaudet työelämässä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201306252039 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Tapaustutkimus | |
dc.date.updated | 2013-06-25T16:13:03Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | vastavalmistuneet | |
dc.subject.yso | mentorointi | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | professiot | |
dc.subject.yso | ammatillistuminen | |
dc.subject.yso | selviytyminen | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |