dc.contributor.author | Rautio, Irina | |
dc.date.accessioned | 2013-06-17T18:05:32Z | |
dc.date.available | 2013-06-17T18:05:32Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1270584 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41800 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen keskeisenä tarkastelun kohteena on, miten vanhemmat sekä muut läheiset tukevat kaksikielisen lapsen kielellistä kehitystä. Tutkimusilmiön laajemman ymmärtämisen vuoksi selvitän myös seuraavat tutkimuskysymykset: 1. miten kaksikielisyys ilmenee eri perheissä? 2. onko vanhemmilla huolenaiheita, jotka liittyvät lapsen kaksikielisyyteen?
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Keräsin tutkimusaineiston haastattelemalla neljän perheen kaksikielisten lasten vanhempia. Näiden neljän perheen kotikielinä ovat suomi ja venäjä. Aineiston analyysissa käytin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan kaksikielisyys ilmenee eri perheissä osittain hyvin samankaltaisena. Kommunikoidessaan lastensa kanssa kaikki vanhemmat käyttävät omaa äidinkieltään. Kaikissa perheissä vanhempien yhteinen kieli on suomi, joka toimii lähes poikkeuksetta myös perheiden yhteisenä kielenä. Vanhempien arvioiden mukaan lapset erottavat kielet hyvin toisistaan. Kielten sekoittumista ilmenee kuitenkin jonkin verran. Kaikki vanhemmat ovat havainneet lastensa venäjän kielen olleen ainakin tietyssä vaiheessa suomen kieltä heikompi. Lisäksi vanhemmilla on aikaisemmin ollut jonkun verran lapsen kielelliseen kehitykseen liittyviä huolenaiheita. Lasten kielellisen kehityksen tuki toteutuu pääsääntöisesti lasten vanhempien toimesta. Lasten kaksikieliseen kielelliseen kehitykseen vaikuttavat myös heidän sisaruksensa, sillä kaikissa perheissä on kaksi lasta tai enemmän. Tutkimuksessa tulee ilmi runsaasti erilaisia tukimuotoja. Nämä liittyvät lasten sekä vanhempien yhteisiin toimiin, lapseen kohdistettuun toimintaan, vanhempien toimesta järjestettyyn toimintaan kodin ulkopuolella sekä vanhempien perehtymiseen kaksi-kielisyyden aiheeseen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | rus | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Kaksikielisyys | |
dc.subject.other | kaksikielinen perhe | |
dc.subject.other | kaksikielinen lapsi | |
dc.subject.other | kielellisen kehityksen tukeminen | |
dc.title | Podderžâka âzykovogo razvitiâ dvuâzyčnogo rebënka v domašnem okruženii : na primere finsko-russkogo dvuâzyčiâ | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201306172004 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Venäjän kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | Russian Language and Culture | en |
dc.date.updated | 2013-06-17T18:05:33Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 312 | |
dc.subject.yso | kaksikielisyys | |
dc.subject.yso | perhe | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |