Opettajatotuuksien synty kahdessa erilaisessa opettajankoulutuksessa
Päivämäärä
2012Tutkimuksen selvitettiin onko erilaisilla koulutustavoilla vaikutusta siihen, millaisiksi totuudet opettajuudesta koulutuksessa muotoutuvat. Tutkimme opettajuutta opettajan toimijuuden sekä opettajan osaamisen ja sen rakentumisen näkökulmista. Tutkimuksen pääongelmana oli, millaista opettajuutta totuuksista tulkitut diskurssit konstruoivat.
Tutkimusaineisto kerättiin Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta sekä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen integraatiokoulutuksen opiskelijoilta teemakirjoituksilla sähköpostin välityksellä. Aineiston analyysissä käytettiin diskurssianalyysiä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että erilaiset tavat kouluttaa luokanopettajia vaikuttaa heidän tapaansa puhua opettajuudesta. Tutkimuksessa muodostettiin opettajatotuuksia, joiden pohjalta muodostettiin metadiskurssit. Lapin yliopistossa opiskelleiden puheesta muodostettiin metadiskurssit alisteisuus sekä käytännöllisyys ja omaksuminen. Integraatiokoulutuksessa opiskelleiden puheesta muodostettiin metadiskurssit autonomisuus sekä tutkimuksellisuus ja ongelmanratkaisu. Ensin mainittu metadiskurssi kuvaa toimijuutta ja toinen osaamista ja sen rakentumista. Tutkimuksen tulososiossa näiden pohjalta muodostimme opettajaprofiilit, jotka nimesimme historialliseksi opettajuudeksi ja reformiopettajuudeksi. Näiden pohjalta huomattiin, että koulutustavalla ja koulutuksen taustaoletuksilla on merkitystä sen suhteen, millaiseksi opettajuustotuudet koulutuksessa muotoutuvat.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tunnetason turvallisuudesta ja sosioemotionaalisen kompetenssin rakentumisesta opettajankoulutuksessa
Järvinen, Juuli (2022)Tutkimuksessani tutkin luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia peruskoulun ja opettajankoulutuksen tunnetason turvallisuudesta sekä oman sosioemotionaalisen kompetenssin kehittymisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää ... -
Luokanopettaja haastavaksi kokemansa oppiaineen opettajana : luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia
Kantoluoto, Suvi; Räsänen, Suvi (2023)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajakoulutuksen ja työelämässä saatujen taitojen antamaa valmiutta opettaa haastaviksi koettuja oppiaineita. Lisäksi tutkitaan luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia ... -
Teacher Agency and Futures Thinking
Varpanen, Jan; Laherto, Antti; Hilppö, Jaakko; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki (MDPI AG, 2022)Problems encountered in top-down school reforms have repeatedly highlighted the significance of teachers’ agency in educational change. At the same time, temporality has been identified as a key element in teachers’ agency, ... -
Induktiovaihe integraatiokoulutuksen käyneiden opettajien kokemana
Koirikivi, Carita; Pikkarainen, Inka-Mari (2017)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yliopistossa integraatiokoulutuksen käyneet luokanopettajat ovat kokeneet induktiovaiheen sekä ensimmäisen vuotensa työelämässä. Tutkimuksen tarkastelun kohteena oli lisäksi ... -
Toimintatutkimus, tarinat ja opettajaksi tulemisen taito : narratiivisen identiteettityön kehittäminen opettajankoulutuksessa toimintatutkimuksen avulla
Heikkinen, Hannu L. T. (Jyväskylän yliopisto, 2001)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.