Viestintähaasteet kuurojen ja kuulevien yliopisto-opiskelijoiden keskinäisessä viestinnässä
Tässä tutkielmassa selvitetään kuurojen ja kuulevien yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia
viestintähaasteista heidän keskinäisissä työskentelytilanteissaan. Tavoitteena
on ymmärtää ja kuvata opiskelijoiden viestintäodotuksia, heidän kokemiaan viestintähaasteita
ja niihin löydettyjä ratkaisuja sekä heidän kokemuksiaan viestinnän
mukauttamisesta. Tutkimusta varten haastateltiin yhdeksää Jyväskylän yliopiston
opiskelijaa, viisi kuuroa ja neljä kuulevaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina
teemahaastattelun menetelmin. Kerätty aineisto analysoitiin teemoitellen.
Opiskelijat olivat kokeneet viestintähaasteita erityisesti vuorovaikutuskumppanin
viestinnän ymmärtämisessä, tulkkauskäytänteissä, puheenvuorojen ottamisessa
ryhmätilanteissa sekä kuurojen ja kuulevien erilaisissa tavoissa käyttää ilmeitä ja
eleitä. Kuurot opiskelijat kokivat monien haasteiden johtuvan siitä, että kuulevat
eivät tunne keinoja kuurojen kanssa viestimiseen. Tärkein ratkaisu
viestintähaasteisiin oli viestintäkeinon vaihtaminen ja viestinnän mukauttaminen.
Käytettyjä viestintäkeinoja olivat muun muassa viittominen, puhuminen, tulkkaus,
ilmeiden ja eleiden käyttö sekä kirjoittaminen. Viestinnän mukauttamisessa oli
koettu tärkeäksi vuorovaikutuskumppanin ymmärtämisen ja kielitaidon arviointi.
Viestinnän mukauttamisen koettiin auttavan viestintää, mutta toisaalta myös hidastavan
sitä ja rajoittavan ajatusten esittämistä kielen yksinkertaistuessa.
Tutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että kuurojen ja kuulevien
opiskelijoiden välisessä viestinnässä ilmenevät moninaiset haasteet voisivat olla
paremmin ratkaistavissa, jos kuuleville opiskelijoille tarjottaisiin tarvittava tieto
kuurojen kanssa viestimisestä jo heti opintojen alussa. Nämä tulokset ovat
sovellettavissa moniin eri konteksteihin, joissa kuurot ja kuulevat työskentelevät
yhdessä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Avustavien teknologioiden käyttö opetuksessa kuurojen ja huonosti kuulevien opiskelijoiden inkluusioon
Valtonen, Waltteri (2020)Tässä tutkielmassa tutustun erilaisiin teknologisiin ratkaisuihin, joilla voidaan tehostaa kuurojen, huonosti kuulevien ja muista oppimisvaikeuksista kärsivien opiskelijoiden etäopetusta. Tärkeimmät havainnot liittyvät ... -
Asioimistulkkien viestintähaasteet
Pyökkimies, Irma-Liisa (2011)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää monikulttuurisessa työympäristössä toimivien asioimistulkkien käsityksiä ja kokemuksia heidän tulkkaustilanteissa kohtaamistaan viestintähaasteista. Asioimistulkkaus on ... -
Ohjauksen vahvistaminen yliopisto-opiskelijoiden opintopoluilla : opiskelijoiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia ohjauksesta
Perämäki, Riikka (2023)Tutkimukseni tavoitteena oli jäsentää Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta sekä kartoittaa heidän kehittämisehdotuksiaan ohjaukselle yliopistossa. ... -
Kerromme kuulevien koulusta : viittomakielisenä oppilaana yleisopetuksessa
Sivunen, Ulla (2007)Nykyään monet kuurot ja huonokuuloiset oppilaat integroidaan yleisopetukseen. Osa integroiduista lapsista on viittomakielisiä, joiden näkökulmaa integraatiosta ei ole aiemmin Suomessa tutkittu. Tutkimuksessa selvitettiin, ... -
Opiskeluaika ja sen käännekohdat yliopisto-opiskelijoiden kuvaamana
Vuorinen, Annaleena (2014)Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi opiskeluaikaa yliopistossa opiskelijoiden kokemuksia kuvaamalla. Kiinnostus kohdistui erityisesti kuljettuihin matkoihin ja niihin kokemuksiin, joita opiskelijat pitivät ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.