Teema vai kriisi : VR sosiaalisessa mediassa
Tekijät
Päivämäärä
2013Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella teemoja ja kriisejä sekä niiden hallintaa
sosiaalisessa mediassa kohdeorganisaatio VR Groupin (VR) kautta. Tutkimuksen
teoriaosuudessa käytiin läpi teemojen ja kriisien, niiden hallinnan sekä sosiaalisen
median käsitteet. Teoriakirjallisuudesta nousi näiden pääkäsitteiden rinnalla
esille erityisesti sidosryhmät ja toimintaympäristön luotaaminen, jotka käytiin
myös läpi osana teoriaa. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1) Minkälaisia teemoja
ja kriisejä VR:llä on sosiaalisessa mediassa? ja 2) Miten VR hallitsee teemoja ja
kriisejä sosiaalisessa mediassa?
Tutkimusaineisto koostui sosiaalisen median esimerkkitapauksista ja teemahaastattelusta.
Teemahaastatteluun osallistui VR Groupin edustaja, viestintäpäällikkö Mika
Heijari. Tutkimusaineisto käytiin läpi teemoittelulla, jonka pohjalta syntyivät
viisi teemaa: organisaation toiminta sosiaalisessa mediassa, teemat sosiaalisessa
mediassa, kriisit sosiaalisessa mediassa, teemojen- ja kriisienhallinta sosiaalisessa
mediassa sekä organisaation haasteet sosiaalisen median maailmassa.
Tutkimus osoittaa, että sosiaalisesta mediasta löytyy useita VR:ää koskevia teemoja
ja kriisejä. VR:n teemojen- ja kriisienhallinta poikkeaa kuitenkin monista tässä tutkimuksessa
esitellyistä yhteisöviestinnän teoriakäsityksistä. Organisaatio kohtaa
jatkuvaa ja laajaa julkista huomiota sosiaalisessa mediassa ja tämä määrääkin pitkälti
teemojen- ja kriisienhallintaa. Sosiaalinen media asettaa VR:lle ja sen resursseille
haasteita, jotka pitäisi ottaa jatkossa huomioon proaktiivisen teemojenhallinnan
mukaisesti.
...
Muu nimeke
VR sosiaalisessa mediassaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pelastuslaitosten kriisiviestintä sosiaalisessa mediassa
Huttunen, Reija (2014) -
Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
Myntti, Aleksi (2018)Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien ... -
Kahden todellisuuden välissä : sosiaalisen pääoman yhteys sosiaalisessa mediassa kohdattuihin kokemuksiin
Jouhki, Jeremias (2023)Sosiaalisesta mediasta on tullut maailmanlaajuinen ilmiö minkä avulla ihmiset voivat jakaa kuvia arjestaan tai keskustella ideoistaan julkisella kentällä mihin kuka tahansa puhelimen omistaja voi osallistua. Tästä ilmiöstä ... -
Johtajuus on katsojan silmissä? : johtajuuskuva kulttuurisena konstruktiona ja sen rakentaminen multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa : case: Sanna Marin
Kulju, Roosa (2023)Tämän Pro Gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvata ja tunnistaa erilaisia johtajuuskuvan rakentamiseen liittyviä toimintoja ja tutkia niiden taustalla esiintyviä johtajuuskuvan arvopohjaa rakentavia diskursseja. Näitä ... -
Mie sometan, tulisik siekii mukkaa? : karjalaisuus sosiaalisessa mediassa
Hyyryläinen, Pirja (Rautulaisten pitäjäseura, 2019)Sosiaaliseksi mediaksi kutsutaan internet-pohjaisia viestintäympäristöjä. Tutuimmat ja käytetyimmät sovellukset lienevät Facebook, Instagram ja Twitter. Karjalaiset ja karjalaisorganisaatiot ovat ahkeria sosiaalisen median ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.