Teema vai kriisi : VR sosiaalisessa mediassa
Authors
Date
2013Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella teemoja ja kriisejä sekä niiden hallintaa
sosiaalisessa mediassa kohdeorganisaatio VR Groupin (VR) kautta. Tutkimuksen
teoriaosuudessa käytiin läpi teemojen ja kriisien, niiden hallinnan sekä sosiaalisen
median käsitteet. Teoriakirjallisuudesta nousi näiden pääkäsitteiden rinnalla
esille erityisesti sidosryhmät ja toimintaympäristön luotaaminen, jotka käytiin
myös läpi osana teoriaa. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1) Minkälaisia teemoja
ja kriisejä VR:llä on sosiaalisessa mediassa? ja 2) Miten VR hallitsee teemoja ja
kriisejä sosiaalisessa mediassa?
Tutkimusaineisto koostui sosiaalisen median esimerkkitapauksista ja teemahaastattelusta.
Teemahaastatteluun osallistui VR Groupin edustaja, viestintäpäällikkö Mika
Heijari. Tutkimusaineisto käytiin läpi teemoittelulla, jonka pohjalta syntyivät
viisi teemaa: organisaation toiminta sosiaalisessa mediassa, teemat sosiaalisessa
mediassa, kriisit sosiaalisessa mediassa, teemojen- ja kriisienhallinta sosiaalisessa
mediassa sekä organisaation haasteet sosiaalisen median maailmassa.
Tutkimus osoittaa, että sosiaalisesta mediasta löytyy useita VR:ää koskevia teemoja
ja kriisejä. VR:n teemojen- ja kriisienhallinta poikkeaa kuitenkin monista tässä tutkimuksessa
esitellyistä yhteisöviestinnän teoriakäsityksistä. Organisaatio kohtaa
jatkuvaa ja laajaa julkista huomiota sosiaalisessa mediassa ja tämä määrääkin pitkälti
teemojen- ja kriisienhallintaa. Sosiaalinen media asettaa VR:lle ja sen resursseille
haasteita, jotka pitäisi ottaa jatkossa huomioon proaktiivisen teemojenhallinnan
mukaisesti.
...
Alternative title
VR sosiaalisessa mediassaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pelastuslaitosten kriisiviestintä sosiaalisessa mediassa
Huttunen, Reija (2014) -
Miten sosiaalisen median viestintä yritysten kriisitilanteissa vaikuttaa kuluttajien brändiasenteisiin?
Inberg, Sonja (2021)Kriisin sattuessa yrityksen sidosryhmät kaipaavat entistä nopeampaa reagointia ja viestintää. Tällaisen nopean viestinnän mahdollistaa sosiaalinen media, joka tarjoaa yrityksille myös mahdollisuuden vuorovaikutukseen ... -
Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinnästä
Nevalainen, Julia (2020)Tässä maisterintutkielmassa tavoitteena oli kuvata viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioidensa kriisiviestinnästä. Tavoitteena oli myös kuvata kriisiviestinnän käytänteitä viestinnän ammattilaisten ... -
A slap, a crash, and controversial remarks : analyzing crisis communication strategies and social media responses in PR crises of 2022
Vesterinen, Ida (2024)Organisaatioiden navigoidessa kriisitilanteita ne usein hyödyntävät monipuolisia kriisiviestintästrategioita sidosryhmäviestinnässään ja narratiivien hallinnassa. Vaikka sosiaalisen median alustat tarjoavat työkaluja nopeaan ... -
The role of social work in disaster management in Finland
Rapeli, Merja (University of Jyväskylä, 2017)This study explores the role of social work in disaster management in Finland and its relation to international disaster social work discussions. The aim is to obtain information on the role of social work in disasters ...