Presentation of the English passive in four Finnish upper secondary school EFL textbooks
Kieliopin opettaminen on alusta alkaen ollut keskeinen osa nykyaikaista vieraiden kielten opetusta. Mielipiteitä siitä, kuinka kielioppi määritellään, kuinka sitä tulee opettaa ja onko sen opettaminen ylipäätään tarpeen, on esitetty lukemattomia. Tässä tutkielmassa on omaksuttu Thornburyn (1991:1) määritelmä kieliopista tietyn kielen erilaisten mahdollisten rakenteiden ja muotojen tutkimuksena. Kieliopin opetuksen historiaa tarkastellaan kolmen keskeisen vaiheen kautta.
Tutkielmassani tarkastellaan neljän suomalaisen lukiotason A1-englannin oppikirjan osioita, joissa käsitellään passiivia. Tavoitteena on ollut löytää yhtäläisyyksiä ja eroja tavoissa, joilla passiivi esitellään opiskelijoille sekä tehtävissä, joiden kautta passiivin käyttöä harjoitellaan. Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista sisältöanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että passiivia harjoitetaan tutkituissa oppikirjoissa pääasiassa käännöslauseilla suomesta englantiin ja englannista suomeen, sekä niin kututuilla fill the gap -harjoituksilla, joissa oppilaat täydentävät muuten valmiisiin englanninkielisiin lauseisiin tietyn puuttuvan kohdan vihjeen perusteella. Lisäksi voidaan todeta, että käytetyt menetelmät eivät kannusta aitoon vuorovaikutukseen vieraalla kielellä; ryhmässä suoritettavien tehtävien määrä on lähes olematon ja suullisia tehtäviä on suhteellisen vähän. Autenttista kielimateriaalia hyödynnetään varsin rajoitetusti, ja deduktiivista oppimista tuetaan hyvin harvoin. Näin ollen voidaan todeta, että tutkitut kirjat osoittautuivat tarjottujen tehtävätyyppien valossa melko yksipuolisiksi ja vanhanaikaisiksi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The English present perfect in Finnish 7th grade EFL textbooks
Vornanen, Riina (2014)Kielioppi ja sen opettaminen ovat aina olleet keskeinen osa kielen tutkimusta ja opetusta, minkä johdosta teorioita siitä miten kielioppia tulisi opettaa on runsaasti. Sen sijaan tutkimusta erityisesti englannin oppikirjojen ... -
Grammar instruction in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Vornanen, Riina (2016)Kieliopin opettaminen on aina ollut iso osa kielten opetusta ja nykyäänkin kielioppi nähdään osana laajempaa kommunikatiivista kompetenssia. Näkemyksiä siitä, kuinka kielioppia tulisi opettaa on runsaasti, mutta nykyään ... -
Presentation of Intercultural Competence in English Language Textbooks : The Case of a Private Language School in Iran
Edalati Kian, Zahra (Academic Star Publishing Company, 2016)As the objective of learning a foreign language is now defined in terms of intercultural competence, all aspects of an English as a foreign language (EFL) program are expected to be geared towards cultivating interculturality. ... -
Presentation of females and males in an English textbook series for Finnish upper-secondary schools
Hjorth, Johanna (1997)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.