Show simple item record

dc.contributor.authorHietala, Janne
dc.date.accessioned2013-06-07T15:05:07Z
dc.date.available2013-06-07T15:05:07Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41715
dc.description.abstractKieliopin opettaminen on alusta alkaen ollut keskeinen osa nykyaikaista vieraiden kielten opetusta. Mielipiteitä siitä, kuinka kielioppi määritellään, kuinka sitä tulee opettaa ja onko sen opettaminen ylipäätään tarpeen, on esitetty lukemattomia. Tässä tutkielmassa on omaksuttu Thornburyn (1991:1) määritelmä kieliopista tietyn kielen erilaisten mahdollisten rakenteiden ja muotojen tutkimuksena. Kieliopin opetuksen historiaa tarkastellaan kolmen keskeisen vaiheen kautta. Tutkielmassani tarkastellaan neljän suomalaisen lukiotason A1-englannin oppikirjan osioita, joissa käsitellään passiivia. Tavoitteena on ollut löytää yhtäläisyyksiä ja eroja tavoissa, joilla passiivi esitellään opiskelijoille sekä tehtävissä, joiden kautta passiivin käyttöä harjoitellaan. Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista sisältöanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että passiivia harjoitetaan tutkituissa oppikirjoissa pääasiassa käännöslauseilla suomesta englantiin ja englannista suomeen, sekä niin kututuilla fill the gap -harjoituksilla, joissa oppilaat täydentävät muuten valmiisiin englanninkielisiin lauseisiin tietyn puuttuvan kohdan vihjeen perusteella. Lisäksi voidaan todeta, että käytetyt menetelmät eivät kannusta aitoon vuorovaikutukseen vieraalla kielellä; ryhmässä suoritettavien tehtävien määrä on lähes olematon ja suullisia tehtäviä on suhteellisen vähän. Autenttista kielimateriaalia hyödynnetään varsin rajoitetusti, ja deduktiivista oppimista tuetaan hyvin harvoin. Näin ollen voidaan todeta, että tutkitut kirjat osoittautuivat tarjottujen tehtävätyyppien valossa melko yksipuolisiksi ja vanhanaikaisiksi.fi
dc.format.extent22
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othergrammar
dc.subject.otherforeign language teaching
dc.subject.othertextbooks
dc.subject.otherEnglish passive
dc.titlePresentation of the English passive in four Finnish upper secondary school EFL textbooks
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201306071927
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2013-06-07T15:05:07Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessen
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright