Show simple item record

dc.contributor.authorKärkkäinen, Mia
dc.date.accessioned2013-06-03T13:13:08Z
dc.date.available2013-06-03T13:13:08Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1268792
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41675
dc.description.abstractAmmattistartin anti. Tarinoita nivelvaiheesta - Kun kaikki on ihan yhtä kujalla siitä, ett´ mihin me ollaan menossa. Tekijä: Mia Kärkkäinen Ohjaaja: Timo Laine Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos, ohjausalan maisteriohjelma. Kasvatustieteen pro gradu 2013, 81 s. Ammattistartti eli ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus käynnistettiin kokeiluohjelmana vuosina 2006-2010. Syksyllä 2010 ammattistartti vakiintui nivelvaiheen eli perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen välissä olevaksi koulutusmuodoksi. Ammattistartin tavoitteena on helpottaa nuorten siirtymää ammatilliseen koulutukseen ja toimia opintonsa keskeyttäneiden poimurina ja uuden mahdollisuuden käynnistäjänä. Tämän tutkielman kohderyhmänä on 5 ammattistartin käynyttä nuorta, jotka ovat ammattistartin jälkeen jatkaneet opintojaan ammatillisessa koulutuksessa. Nuoret ovat 18-21 –vuotiaita. Tutkimuksen lähestymistapa on narratiivinen, ja tutkimusaineiston muodostavat nuorten tarinat. Tutkimuksen analyysi on aineistolähtöinen: Tarinoista on muodostettu analyysiyksiköiden kautta teemoja, jotka muodostavat tulosten pääluokat. Tutkimus antaa nuorelle mahdollisuuden kertoa itse nivelvaiheestaan ja ammattistartin antamista eväistä. Jokaisen nuoren tarinassa on pettymyksen, epävarmuuden ja uudelleennavigoinnin elementit. Mikä oli ammattistartilla keskeistä ja nuorta eteenpäin ohjaavaa? Tutkimustuloksissa tulee esille, että nuoret ovat hyötyneet ryhmään kuulumisesta, henkilöstön huolenpidosta, ammatillisen koulutuksen tutustumisviikoista ja nk. ei-koulumaisuudesta. Yhteisesti nuorten esille tuomat ammattistartin vahvuustekijät muodostavat synteesin yhteisöllisyydestä ja sosiaalisesta vahvistumisesta. Nuorelle on tärkeää kuulua johonkin, saada aikaa itsetuntemuksen kehittymiselle ja ylittää ennakoituja itsetiloja - ilman ohjausta ja aikuisen tukea aiotut teot ja tarttumiset voivat jäädä nuorelta tekemättä. Asiasanat: ammatinvalinta, huolenpito, narratiivisuus, nuoruus, ohjaus, toisen asteen koulutus, siirtymävaihe, sosiaalinen vahvistaminen, yhteisöllisyysfi
dc.format.extent81 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherammatinvalinta
dc.subject.otherhuolenpito
dc.subject.othernarratiivisuus
dc.subject.othernuoruus
dc.subject.otherohjaus
dc.subject.othertoisen asteen koulutus
dc.subject.othersiirtymävaihe
dc.subject.othersosiaalinen vahvistaminen
dc.subject.otheryhteisöllisyys
dc.titleAmmattistartin anti : tarinoita nivelvaiheesta : kun kaikki on ihan yhtä kujalla siitä, ett ́ mihin me ollaan menossa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201306031878
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2013-06-03T13:13:08Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoammatinvalinta
dc.subject.ysohuolenpito
dc.subject.ysonarratiivisuus
dc.subject.ysonuoruus
dc.subject.ysoohjaus
dc.subject.ysotoisen asteen koulutus
dc.subject.ysosiirtymävaihe
dc.subject.ysososiaalinen vahvistaminen
dc.subject.ysoyhteisöllisyys
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright