Ammattistartin anti : tarinoita nivelvaiheesta : kun kaikki on ihan yhtä kujalla siitä, ett ́ mihin me ollaan menossa
Ammattistartin anti. Tarinoita nivelvaiheesta - Kun kaikki on ihan yhtä kujalla siitä, ett´ mihin me ollaan menossa.
Tekijä: Mia Kärkkäinen
Ohjaaja: Timo Laine
Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos, ohjausalan maisteriohjelma.
Kasvatustieteen pro gradu 2013, 81 s.
Ammattistartti eli ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus käynnistettiin kokeiluohjelmana vuosina 2006-2010. Syksyllä 2010 ammattistartti vakiintui nivelvaiheen eli perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen välissä olevaksi koulutusmuodoksi. Ammattistartin tavoitteena on helpottaa nuorten siirtymää ammatilliseen koulutukseen ja toimia opintonsa keskeyttäneiden poimurina ja uuden mahdollisuuden käynnistäjänä. Tämän tutkielman kohderyhmänä on 5 ammattistartin käynyttä nuorta, jotka ovat ammattistartin jälkeen jatkaneet opintojaan ammatillisessa koulutuksessa. Nuoret ovat 18-21 –vuotiaita. Tutkimuksen lähestymistapa on narratiivinen, ja tutkimusaineiston muodostavat nuorten tarinat. Tutkimuksen analyysi on aineistolähtöinen: Tarinoista on muodostettu analyysiyksiköiden kautta teemoja, jotka muodostavat tulosten pääluokat.
Tutkimus antaa nuorelle mahdollisuuden kertoa itse nivelvaiheestaan ja ammattistartin antamista eväistä. Jokaisen nuoren tarinassa on pettymyksen, epävarmuuden ja uudelleennavigoinnin elementit. Mikä oli ammattistartilla keskeistä ja nuorta eteenpäin ohjaavaa?
Tutkimustuloksissa tulee esille, että nuoret ovat hyötyneet ryhmään kuulumisesta, henkilöstön huolenpidosta, ammatillisen koulutuksen tutustumisviikoista ja nk. ei-koulumaisuudesta. Yhteisesti nuorten esille tuomat ammattistartin vahvuustekijät muodostavat synteesin yhteisöllisyydestä ja sosiaalisesta vahvistumisesta. Nuorelle on tärkeää kuulua johonkin, saada aikaa itsetuntemuksen kehittymiselle ja ylittää ennakoituja itsetiloja - ilman ohjausta ja aikuisen tukea aiotut teot ja tarttumiset voivat jäädä nuorelta tekemättä.
Asiasanat: ammatinvalinta, huolenpito, narratiivisuus, nuoruus, ohjaus, toisen asteen koulutus, siirtymävaihe, sosiaalinen vahvistaminen, yhteisöllisyys
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Kyllä tää tästä!" : nuoret peruskoulun ja toisen koulutusasteen välivaiheessa
Sutela, Sanna (2005) -
Peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteistyö
Routamo, Sanna (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nivelvaihe peruskoulusta toiselle asteelle etenee, mitä keskeisiä asioita kyseisessä prosessissa tulee ottaa huomioon ja millaista moniammatillista yhteistyötä prosessin ... -
Toisen asteen opiskelijat pääosin tyytyväisiä opinto-ohjauksen saatavuuteen ja riittävyyteen
Kettunen, Jaana; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2023)Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos (KTL) on selvittänyt OKM:n toimeksiannosta lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opinto-ohjauksen määrällistä saatavuutta ja riittävyyttä sekä resursoinnin keskeisiä ... -
Masennusoireilun yhteydet identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle
Pitkänen, Tiia; Vehmaan-Kreula, Pinja (2022)Identiteetin muodostaminen tulee nuoruudessa aikaisempaa tärkeämmäksi ja nuoruudessa yleistyvä psyykkinen oireilu voi vaikuttaa nuorten identiteetin kehitykseen negatiivisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ... -
Peruskoulusta toiselle asteelle -nivelvaihe Espoossa : opinto-ohjaajien ja opiskelijoiden näkemyksiä nivelvaiheen ohjauksen nykytilasta
Kettunen, Sisko-Liisa (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.