Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVirtanen, Marja
dc.date.accessioned2013-06-02T08:47:01Z
dc.date.available2013-06-02T08:47:01Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41660
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia kirjoittamistehtäviä ja työskentelytapoja lukion ruotsinopettajat käyttävät opettaessaan kirjoittamista, sekä selvittää, ovatko opettajat huomanneet joidenkin tehtävätyyppien tai työtapojen olevan oppimisen kannalta tehokkaampia kuin toisten. Tarkoituksena oli myös saada selville, eriyttävätkö opettajat kirjoittamisen opetusta sekä kuinka paljon ylioppilaskirjoitukset vaikuttavat opetukseen. Tutkielma toteutettiin kyselytutkimuksena, ja sen aineistona olivat 19 ruotsinopettajan kyselylomakevastaukset, jotka kerättiin joulukuun 2012 aikana Suomen Ruotsinopettajien liiton sähköpostilistan kautta. Kyselykaavake sisälsi kahdeksan väittämää ja kuusi avointa kysymystä. Opettajien vastaukset analysoitiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin keinoin. Tutkimukseni tulokset osoittivat, että opettajat ovat pyytäneet oppilaitaan itse korjaamaan kirjoitelmiensa virheet, ja lisäksi he ovat hyödyntäneet tietotekniikkaa kirjoittamisen opetuksessa. Sen sijaan ryhmäkirjoittamista opettajat ovat käyttäneet opetuksessaan vähemmän. Opettajat kertoivat käyttävänsä myös oppikirjan ulkopuolisia kirjoittamistehtäviä, kuten vanhojen ylioppilaskokeiden tehtäviä sekä itse keksimiään harjoituksia. Vastaajien mielestä oppimisen kannalta tehokkaimpia työskentelytapoja ovat ohjattu kirjoittaminen ja prosessikirjoittaminen. He kokivat tärkeäksi myös sen, että kirjoittamistehtävien aiheet ovat nuoria kiinnostavia. Lisäksi tuloksista kävi ilmi, että noin puolet vastaajista eriyttää kirjoittamisen opetusta ruotsintunneilla. Eriyttämisen keinoista nousivat esille erityisesti sanamäärän sääteleminen ja useamman, vaikeustasoltaan erilaisen, kirjoitelmaotsikon antaminen. Ylioppilaskirjoitusten vaikutus näkyi selvästi sekä opettajien valitsemissa työtavoissa että kirjoittamistehtävissä. Tulokset viittaavat siihen, että oppikirja ei välttämättä ole tärkein apuväline kirjoittamisen opetuksessa, sillä oppikirjan tehtävien ohella ruotsinopettajat käyttävät myös muita kirjoittamistehtäviä. Oppimisen kannalta on kuitenkin tärkeää, että opettajat hyödyntävät monipuolisia työskentelytapoja ja tehtäviä sekä ottavat huomioon oppilaiden erilaisuuden. Työskentelytapojen vaihtelu ja jopa niiden yhdistely saattavat tehdä oppitunneista myös mielekkäämpiä ja kiinnostavampia. Tulevissa tutkimuksissa olisi mielenkiintoista selvittää esimerkiksi eri vieraiden kielten välisiä eroja kirjoittamisen opetuksessa.fi
dc.format.extent47
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherskrivande
dc.subject.otherskrivundervisning
dc.subject.otherskriftlig uppgift
dc.subject.otherundervisningsmetod
dc.subject.othergymnasium
dc.subject.otherdifferentiering
dc.subject.otherstudentprov
dc.titleSvensklärarnas skrivundervisning på gymnasienivå
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201306021867
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.date.updated2013-06-02T08:47:01Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot