Hej Maria Svensson! Hur inleder och avslutar förstaårssstudenter i svenska sina e-brev?
Tutkielmani tarkoitus oli selvittää, miten ensimmäisen vuoden ruotsin pääaineopiskelijat käyttävät tervehdysfraaseja ja ilmaisevat muita henkilökohtaiselle kirjeelle tyypillisiä kulttuurisidonnaisia konventioita erilaisissa sähköpostiviesteissä. Lisäksi tarkastelin, ovatko opiskelijoiden käyttämät fraasit sopivia kyseisessä kontekstissa ja aiheuttaako sopivan ilmauksen valitseminen ongelmia.
Tutkimuksessani analysoin aineistoa sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Materiaalina tutkimuksessani oli Topling-projektin yhteydessä syksyllä 2010 kerätty aineisto, joka koostui 69 sähköpostiviestistä. Opiskelijoiden tehtävänä oli kirjoittaa sähköpostiviesti ruotsinkieliselle ystävälle, opettajalle ja ruotsalaiseen verkkokauppaan. Koska viestien muodollisuusaste on erilainen, minulla oli mahdollisuus tarkastella, millaisia ilmauksia opiskelijat valitsevat erilaisissa tilanteissa.
Tutkimukseni osoittaa, että ensimmäisen vuoden ruotsin opiskelijat hallitsevat suurimmaksi osaksi kirjeiden aloittamisen ja lopettamisen, vaikkakin liian muodollisten lopetusfraasien käyttö oli melko yleistä ystävälle suunnatussa tuttavallisessa kirjeessä. Myös muodollinen kirje verkkokauppaan aiheutti ongelmia, sillä osa opiskelijoista ilmaisi itseään epäkohteliaasti. Opiskelijat olivat usein epäjohdonmukaisia valitessaan aloitus- ja lopetusfraaseja, mistä voi päätellä, etteivät he ole tietoisia siitä, millaiset ilmaukset edustavat muodollista ja millaiset puolestaan epämuodollisempaa tyyliä.
Tutkimukseni perusteella en voi tehdä laajempia päätelmiä siitä, millaisia tervehdysfraaseja opiskelijat valitsevat erilaisissa autenttisissa tilanteissa, mutta se antaa kuitenkin yleiskuvan opiskelijoiden hallitsemista fraaseista ja siitä, millaisista viestinnällisistä tilanteista he selviytyvät hyvin ja millaiset tilanteet mahdollisesti voivat aiheuttaa ongelmia. Viestien sisältö oli pitkälti ennalta määrätty, ja tehtävänanto ainakin osittain tuntui määrittävän käytettyjä ilmauksia enemmän kuin kirjeen vaatima muodollisuusaste.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5319]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mellan tal och skrift : svenska i e-postmeddelanden
Mäkinen, Anne (2002) -
Kommunikationsledningens attityder mot svenska språket i extern företagskommunikation i Finland
Tynjälä, Henna (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää viestintäjohtajien ajatuksia ruotsin kielen käytöstä yrityksen ulkoisessa viestinnässä kaksikielisellä alueella ja hahmottaa, vaikuttaako viestintäjohtajan henkilökohtainen kielellinen ... -
"Puhuminen, no emmä tiiä oonko mä siinä hyvä, mutta kyllä mä siitä ihan tykkään" : språkstudenters uppfattningar om och upplevelser av sin muntliga språkfärdighet och muntlig kommunikation på svenska och tyska
Ilomäki, Sonja (2015)Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että suullisten taitojen harjoittelua ei usein huomioida tarpeeksi koulussa. Painotus riippuu usein opettajasta. Siksi opiskelijoilla voikin olla hyvin erilaiset suulliset taidot ... -
Finländska innebandyspelares erfarenheter av språkpolicyn och språkpraktiker i svenska innebandylag
Lapinkoski, Noora (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, esiintyykö suomalaisten ja suomenkielisten naisurheilijoiden ruotsalaisissa urheilujoukkueissa kielikäytänteitä ja kielenkäytön toimintaperiaatteita. Tarkoituksena oli myös ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.