Viestinnän ammattilaisten käsityksiä muutosviestinnästä yt-neuvotteluprosessin aikana
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia käsityksiä viestinnän
ammattilaisilla on muutosviestinnästä yt-neuvotteluprosessin aikana. Tutkittavia
ryhmiä oli kaksi: 1) viestintäkonsultit ja 2) viestintäjohtajat ja päälliköt.
Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu muutosta, muutosviestintää,
muutosjohtamista, sisäistä viestintää ja konsultointia käsittelevästä kirjallisuudesta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistruksturoituja teemahaastatteluja. Aineisto
koostuu kolmen viestintäkonsultin sekä neljän viestintäjohtajan ja -päällikön
haastatteluista. Analysointi toteutettiin teemoittelemalla ja etsimällä litteroidusta
haastatteluaineistosta esiin nousseita yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia.
Tuloksia tarkasteltiin sekä laadullisesti että kvantifioinnin avulla määrällisesti.
Aineistosta nousevia teemoja määrällisesti tarkastellen viestintäkonsultit olivat
ryhmänä yksimielisiä lukuisimmista esiin tulleista muutosviestintää yt-
neuvotteluprosessin aikana käsittelevistä teemoista kuin viestintäjohtajat ja -päälliköt.
Tutkittavista ryhmistä nousi esiin kolme eri teemaa, jotka olivat yhteneväisyyksiä
kummassakin tutkittavassa ryhmässä: 1) yt-laki rajoittaa viestinnän mahdollisuuksia,
2) esimiesviestinnän tärkeys yt-neuvotteluprosessin aikana, 3) ammattiyhdistysliik-
keen huomioiminen viestinnässä.
Tutkimus tarjoaa työkaluja onnistuneen muutosviestinnän elementtien tunnistamiseen
erityisesti yt-neuvotteluja henkilöstön näkökulmasta tarkasteltuna. Tulosten
yleistäminen edellyttää kuitenkin laajempaa tutkimusta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia yksityisyysrajoista ja niiden hallinnasta Instagramissa
Heikkinen, Lotta (2019)Tämän tieteellisen tutkielman tavoitteena on kuvata ja ymmärtää viestinnän ammattilaisten käsityksiä yksityisyysrajoista Instagramissa ja kuinka he hallitsevat näitä rajoja kyseisessä sovelluksessa. Tutkimusaineisto kerättiin ... -
Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinnästä
Nevalainen, Julia (2020)Tässä maisterintutkielmassa tavoitteena oli kuvata viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioidensa kriisiviestinnästä. Tavoitteena oli myös kuvata kriisiviestinnän käytänteitä viestinnän ammattilaisten ... -
The Discursive Dance : The Employee Co-operation Negotiations as an Arena for Management-by-fear
Pynnönen, Anu; Takala, Tuomo (Springer Netherlands, 2018)The purpose of this article is to qualitatively describe and critically explain the discursive construction of employee co-operation negotiations in Finland as an arena for management-by-fear. The article consists of a ... -
Ulkoistettujen strategisen viestinnän ammattilaisten jäsennyksiä strategisen viestinnän käsitteestä ja omasta ammatti-identiteetistään
Immonen, Sanni (2023)Tämän maisterintutkielman tavoitteena on kuvata ulkoistettuna palveluna asiakkailleen strategista viestintää tekevien viestijöiden jäsennyksiä strategisesta viestinnästä käsitteenä sekä heidän omasta ammatti-identiteetistään. ... -
Viestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa
Riikonen, Tuulia (2024)Visuaalisesta viestinnästä on tullut osa viestinnän ammattilaisten työtä sosiaalisen median ja Internetin kehittymisen myötä, mutta viestinnän ammattilaisten kokemuksiin perustuen aihetta on tutkittu hyvin vähän. Tämän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.