Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRossi, Juuli
dc.date.accessioned2013-05-31T07:24:29Z
dc.date.available2013-05-31T07:24:29Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1268583
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41653
dc.description.abstractVieraiden kielten opetus ja autenttisuus ovat jo pitkään olleet keskustelun ja mielenkiinnon kohteina. Autenttisuuden monimuotoisuus ja vaikeasti määriteltävyys ovat tehneet aiheesta jopa vaikeasti lähestyttävän. Autenttisuuden määritelmät vaihtelevat suppeahkosta tekstiin ja kielellisiin piirteisiin keskittyvästä määritelmästä laajempaan kokemusperäiseen ymmärrykseen, joka oppija on aktiivinen toimija autenttisuuden luomisessa. Yleinen näkemys autenttisuudesta vieraiden kielten opetuksessa on positiivinen, ja tätä nykyä opettajia kehotetaankin hyödyntämään autenttisuutta kielten opetuksessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuoda vieraiden kielten opettajien ja opettajaksi opiskelevien äänet kuuluviin, ja selvittää miten he, joiden tehtävänä on tuoda autenttisuus luokkahuoneeseen, ymmärtävät ja määrittelevät autenttiset oppimateriaalit ja autenttisen oppimisen. Lisäksi tavoitteena oli verrata määritelmiä yleisiin näkemyksiin autenttisuudesta mahdollisten samankaltaisuuksien ja eroavaisuuksien vuoksi. Tutkimukseen osallistui 76 Jyväskylän yliopistossa vieraiden kielten aineenopettajaopiskelijaa ja 52 vieraiden kielten opettajaa, joiden näkemyksiä kartoitettiin kirjallisella kyselyllä. Opettajien ja opiskelijoiden määritelmät autenttisuudesta olivat monipuolisia, ja tulokset jaoteltiin eri autenttisuuden piirteisiin, jotka vaihtelivat äidinkielenään kohdekieltä puhuvan henkilön tuottamasta tekstistä oppilaalle merkitykselliseen ja motivoivaan materiaaliin. Tulokset kuitenkin myös osoittivat, että autenttinen oppimateriaali oli käsitteenä autenttista oppimista tutumpi. Erityisesti opettajien keskuudessa autenttinen oppimisen määritteleminen koettiin haastavana. Tuloksista nousi myös esiin näkemyksiä, joiden mukaan autenttisuuden olemassaolo vieraiden kielten luokkahuoneessa ja kouluympäristössä on liki mahdotonta. Tulokset tarjoavat vieraiden kielten opettajakoulutuksen kehittäjille tuoretta tietoa siitä, miten opettajat ja opettajaksi opiskelevat ymmärtävät autenttisuuden vieraiden kielten oppimisen ja opetuksen kontekstissa. Laajempia lisätutkimuksia kuitenkin tarvitaan, jotta saadaan aiheesta kattavampaa tietoa. Ajankohtaista ja tärkeää olisi myös selvittää opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä autenttisuuden tuomista haasteista ja hyödyistä.fi
dc.format.extent78 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherAuthenticity
dc.subject.otherFL learning and teaching
dc.subject.otherlearning materials
dc.subject.otherlanguage education
dc.title"Natural, unmodified, meaningful, motivating and real" : authentic learning materials and authentic learning defined by fl teachers and teacher students
dc.title.alternativeAuthentic learning materials and authentic learning defined by fl teachers and teacher students
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201305311863
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2013-05-31T07:24:30Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokielet
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoautenttisuus
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot