dc.contributor.author | Rossi, Juuli | |
dc.date.accessioned | 2013-05-31T07:24:29Z | |
dc.date.available | 2013-05-31T07:24:29Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1268583 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41653 | |
dc.description.abstract | Vieraiden kielten opetus ja autenttisuus ovat jo pitkään olleet keskustelun ja mielenkiinnon kohteina. Autenttisuuden monimuotoisuus ja vaikeasti määriteltävyys ovat tehneet aiheesta jopa vaikeasti lähestyttävän. Autenttisuuden määritelmät vaihtelevat suppeahkosta tekstiin ja kielellisiin piirteisiin keskittyvästä määritelmästä laajempaan kokemusperäiseen ymmärrykseen, joka oppija on aktiivinen toimija autenttisuuden luomisessa. Yleinen näkemys autenttisuudesta vieraiden kielten opetuksessa on positiivinen, ja tätä nykyä opettajia kehotetaankin hyödyntämään autenttisuutta kielten opetuksessa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuoda vieraiden kielten opettajien ja opettajaksi opiskelevien äänet kuuluviin, ja selvittää miten he, joiden tehtävänä on tuoda autenttisuus
luokkahuoneeseen, ymmärtävät ja määrittelevät autenttiset oppimateriaalit ja autenttisen
oppimisen. Lisäksi tavoitteena oli verrata määritelmiä yleisiin näkemyksiin autenttisuudesta mahdollisten samankaltaisuuksien ja eroavaisuuksien vuoksi. Tutkimukseen osallistui 76 Jyväskylän yliopistossa vieraiden kielten aineenopettajaopiskelijaa ja 52 vieraiden kielten opettajaa, joiden näkemyksiä kartoitettiin kirjallisella kyselyllä. Opettajien ja opiskelijoiden määritelmät autenttisuudesta olivat monipuolisia, ja tulokset jaoteltiin eri autenttisuuden piirteisiin, jotka vaihtelivat äidinkielenään kohdekieltä puhuvan henkilön tuottamasta tekstistä oppilaalle merkitykselliseen ja motivoivaan materiaaliin. Tulokset kuitenkin myös osoittivat, että autenttinen oppimateriaali oli käsitteenä autenttista oppimista tutumpi. Erityisesti opettajien keskuudessa autenttinen oppimisen määritteleminen koettiin haastavana. Tuloksista nousi myös esiin näkemyksiä, joiden mukaan autenttisuuden olemassaolo vieraiden kielten luokkahuoneessa ja kouluympäristössä on liki mahdotonta.
Tulokset tarjoavat vieraiden kielten opettajakoulutuksen kehittäjille tuoretta tietoa siitä, miten opettajat ja opettajaksi opiskelevat ymmärtävät autenttisuuden vieraiden kielten oppimisen ja opetuksen kontekstissa. Laajempia lisätutkimuksia kuitenkin tarvitaan, jotta saadaan aiheesta kattavampaa tietoa. Ajankohtaista ja tärkeää olisi myös selvittää opettajien ja
opiskelijoiden näkemyksiä autenttisuuden tuomista haasteista ja hyödyistä. | fi |
dc.format.extent | 78 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Authenticity | |
dc.subject.other | FL learning and teaching | |
dc.subject.other | learning materials | |
dc.subject.other | language education | |
dc.title | "Natural, unmodified, meaningful, motivating and real" : authentic learning materials and authentic learning defined by fl teachers and teacher students | |
dc.title.alternative | Authentic learning materials and authentic learning defined by fl teachers and teacher students | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201305311863 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2013-05-31T07:24:30Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | autenttisuus | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |