Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSirén, Milla
dc.date.accessioned2013-05-29T14:28:38Z
dc.date.available2013-05-29T14:28:38Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41634
dc.description.abstractKuluttajan suhtautuminen mainosmusiikkiin rakentuu monimutkaisessa prosessissa, jossa on mukana useita muuttujia. Tutkimus käsittelee erityisesti kahta suhtautumisen osatekijää, musiikin ja mainoksen yhteensopiviksi kokemista ja musiikista pitämistä, sekä niiden roolia suhtautumisen muotoutumisprosessissa. Tutkimusmetodina on puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelun osana haastateltavat näkivät neljä erityylistä musiikkia sisältävää mainosta, joiden onnistumista (tai epäonnistumista) he arvioivat. Tulokset viittaavat siihen, että kokemus yhteensopivuudesta vaikuttaisi pitämistä enemmän mainosmusiikkiin suhtautumiseen. Positiivisimmin kuluttaja näyttäisi suhtautuvan mainoksiin, joihin musiikki sopii kohtalaisesti mutta ei täydellisesti, koska tällöin kuluttaja joutuu ratkaisemaan mielessään jonkin pienen ristiriidan. Tutkimustuloksista ja aiemmasta tutkimustiedosta ilmi käynyt suhtautumisen prosessinomaisuus perustelee toiston tarpeellisuutta mainonnassa. Myönteisen suhtautumisen saavuttamiseksi mainostajien tulisi pohtia tarkkaan mainoksen ja musiikin yhteensopivuutta. Aivan jokaista kuluttajaa sen sijaan voi olla vaikeampi miellyttää musiikkivalinnalla, mutta musiikista pitäminen saattaakin liittyä ennemmin mainostettavan brändin vetoavaksi kokemiseen kuin mainoksen hyvänä pitämiseen.fi
dc.format.extent47
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othermusiikillinen kongruenssi
dc.subject.othermusiikista pitäminen
dc.subject.othermainosmusiikki
dc.titleSopivaa musiikkia vai suosikkimusiikkia? : musiikin ja mainoksen yhteensopiviksi kokemisen sekä musiikista pitämisen rooli televisiomainoksen musiikin arvioimisessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201305291842
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.date.updated2013-05-29T14:28:38Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot