Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNieminen, Juha
dc.contributor.authorVienola, Tero
dc.date.accessioned2013-05-29T07:45:47Z
dc.date.available2013-05-29T07:45:47Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1265550
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41618
dc.description.abstractNieminen, J. & Vienola, T. 2013. Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa. Jyväskylän yliopisto. Pro gradu -tutkielma, 86 s. Tutkimuksemme tavoitteena oli tutkia opettajan kokemuksia oppilaan sukupuolen merkityksestä opettajan toiminnalle, kun keskiössä on luokan vuorovaikutus. Halusimme selvittää, kohteleeko opettaja oppilaitaan tasa-arvoisesti ja tasapuolisesti palautteen annon ja osallistamisen sekä ohjauksen suhteen. Pyrimme myös avaamaan opettajan kokemusta siitä, miten hän tiedostaa sukupuolen merkityksen ja oman toimintansa välisen yhteyden, kun keskiössä on luokan vuorovaikutus. Tutkimuksemme kohteina olivat neljä Keski-Suomen alueen neljättä luokkaa ja näiden luokkien opettajat. Aineistonkeruumenetelminä käytimme opettajien haastatteluita ja opettajan toiminnan havainnointia strukturoitua havainnointilomaketta käyttäen. Analyysivaiheessa tarkastelimme aineistosta esiin nousseita tuloksia suhteessa aikaisempiin tutkimustuloksiin. Jokainen tutkimukseemme osallistunut opettaja painotti oppilaan yksilöllistä kohtaamista. Kolme neljästä opettajasta kertoi, ettei ota oppilaan sukupuolta lainkaan huomioon opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tutkimuksemme mukaan pojat saivat lähes kaikkea opettajan huomiota tyttöjä enemmän. Erityisesti opettajan antama kielteinen palaute kohdistui pääosin poikiin. Naisopettajat käyttivät kosketusta oppilaisiin huomattavasti mieskollegoitaan useammin. Tutkimuksessamme emme ottaneet huomioon oppilaiden näkökulmia ja mielenkiintoisimpana jatkotutkimusaiheena pidämmekin oppilaiden ajatuksien tutkimista sukupuolen merkityksestä opettajan ja oppilaiden välisessä vuorovaikutuksessa.fi
dc.format.extent86 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheroppilaan sukupuoli
dc.subject.otheroppilaiden sukupuolierot
dc.subject.otherluokan vuorovaikutus
dc.subject.otheropettajan toiminta
dc.titleOppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201305291826
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2013-05-29T07:45:47Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysotasa-arvo
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot