dc.contributor.author | Nieminen, Juha | |
dc.contributor.author | Vienola, Tero | |
dc.date.accessioned | 2013-05-29T07:45:47Z | |
dc.date.available | 2013-05-29T07:45:47Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1265550 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41618 | |
dc.description.abstract | Nieminen, J. & Vienola, T. 2013. Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa. Jyväskylän yliopisto. Pro gradu -tutkielma, 86 s.
Tutkimuksemme tavoitteena oli tutkia opettajan kokemuksia oppilaan sukupuolen merkityksestä opettajan toiminnalle, kun keskiössä on luokan vuorovaikutus. Halusimme selvittää, kohteleeko opettaja oppilaitaan tasa-arvoisesti ja tasapuolisesti palautteen annon ja osallistamisen sekä ohjauksen suhteen. Pyrimme myös avaamaan opettajan kokemusta siitä, miten hän tiedostaa sukupuolen merkityksen ja oman toimintansa välisen yhteyden, kun keskiössä on luokan vuorovaikutus.
Tutkimuksemme kohteina olivat neljä Keski-Suomen alueen neljättä luokkaa ja näiden luokkien opettajat. Aineistonkeruumenetelminä käytimme opettajien haastatteluita ja opettajan toiminnan havainnointia strukturoitua havainnointilomaketta käyttäen. Analyysivaiheessa tarkastelimme aineistosta esiin nousseita tuloksia suhteessa aikaisempiin tutkimustuloksiin.
Jokainen tutkimukseemme osallistunut opettaja painotti oppilaan yksilöllistä kohtaamista. Kolme neljästä opettajasta kertoi, ettei ota oppilaan sukupuolta lainkaan huomioon opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tutkimuksemme mukaan pojat saivat lähes kaikkea opettajan huomiota tyttöjä enemmän. Erityisesti opettajan antama kielteinen palaute kohdistui pääosin poikiin. Naisopettajat käyttivät kosketusta oppilaisiin huomattavasti mieskollegoitaan useammin.
Tutkimuksessamme emme ottaneet huomioon oppilaiden näkökulmia ja mielenkiintoisimpana jatkotutkimusaiheena pidämmekin oppilaiden ajatuksien tutkimista sukupuolen merkityksestä opettajan ja oppilaiden välisessä vuorovaikutuksessa. | fi |
dc.format.extent | 86 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | oppilaan sukupuoli | |
dc.subject.other | oppilaiden sukupuolierot | |
dc.subject.other | luokan vuorovaikutus | |
dc.subject.other | opettajan toiminta | |
dc.title | Oppilaan sukupuolen merkitys opettajan toiminnalle luokan vuorovaikutuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201305291826 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2013-05-29T07:45:47Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | tasa-arvo | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |