"Olisi enemmän annettavaa, jos asiaan pystyisi kunnolla paneutumaan" : tutkimus lastensuojelutarpeen arvioinnista
Tutkimuksessa etsitään vastausta siihen, miten sosiaalityöntekijät kokevat
lastensuojelutarpeen arviointien laatimisen. Kiinnostuksen kohteena on
sosiaalityöntekijöiden kokemukset lastensuojelutarpeen arviointiprosessiin liittyen.
Tutkimuksen lähtöoletuksena on, että lapsikeskeisyyttä on pyritty lisäämään uuden
lastensuojelulain myötä, ja lapsen oma näkemys omasta tilanteestaan on selvitettävä
tapaamalla lasta. Tavoitteena on selvittää, minkälaiset eri tekijät vaikuttavat
lastensuojelutarpeen arviointityöhön ja lastensuojelutyön lapsikeskeisyyteen.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään lastensuojelutyön kehitykseen
ja lapsikeskeisyyteen käsitteenä, jota lähestytään sekä fenomenologisesta että
konstruktionistisesta lähtökohdasta. Teoriaosuudessa valotetaan myös
lastensuojelutarpeen arvioinnin lähtökohtia, jossa tuodaan esiin lasten turvaan ja
hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä
lastensuojelutarpeen arvioinnista prosessina.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty sosiaalityöntekijöiden fokusryhmähaastatteluja.
Aineistoa on analysoitu hyödyntämällä sekä sisällönanalyysia että kehysanalyysia.
Sisällönanalyysin kautta todetaan, että lastensuojelutarpeen arviointeja pyritään
tekemään kokematta kuitenkaan, että niihin pystytään kunnolla panostamaan.
Sosiaalityöntekijät eivät pidä itseään perheen sosiaalityöntekijänä. He eivät myöskään
koe, että heillä on realistisia mahdollisuuksia luoda sellainen yhteys lapseen, jossa
lapsi luottaisi sosiaalityöntekijään ja kertoisi hänelle omasta tilanteestaan.
Kehysanalyysin myötä lastensuojelutarpeen arviointeihin vaikuttaa viisi kehystä, jotka
on nimetty juridiseksi, rakenteelliseksi, ammatilliseksi sekä työkäytäntöjen ja
asenteen kehyksiksi. Merkittävimpänä kehyksenä toimii juridinen kehys, joka ulottuu
niin rakenteelliseen, ammatilliseen kuin työkäytäntöjenkin kehykseen. Asenteen
kehys on ainoa, jonka tulkitaan jäävän juridisen kehyksen ulkopuolelle ja johon
sosiaalityöntekijät ja asiakkaat pystyvät henkilökohtaisella tasolla vaikuttamaan.
...
This thesis examines the experience of social workers assessing children in need of
child welfare. The study takes interest in the experience of social workers processing
the evaluation of child protection. The principal assumption is that there has been an
effort to increase the focus on children by a reform and renewal of the Child Welfare
Act will. The goal is to find out what kind of factors affects the assessment and the
improvement of the position of children. Also the child's own view of the situation
needs to be clarified by meeting with the child. The aim is to find out what kind of
factors influence the need for child welfare assessment work and child welfare work.
The theoretical framework focuses on the development of child protection work and
child oriented concept. The theoretical part shows an assessment of the need for child
welfare rationale, highlighting children's security and well-being of the factors
affecting the views of social workers and child protection necessary for the
assessment process.
The research method used is focus group interviews with social workers. Data were
analysed using content analysis, as well as frame analysis. The content analysis states
that child welfare assessments are made though an experience, however, that social
workers are not able to properly invest. Social workers do not feel like the family's
social worker. They also do not feel that they have a realistic chance to create a
connection to the child, where the child would trust a social worker and tell about her
own situation.
The frame analysis reveals five different ways to frame the child protection
assessments. The frames have been designated legal, structural, professional, work
practices and the attitude frames. The main framework is the legal framework that
extends well structured, professional and work practices framework. The frame of
attitude is the only one that is interpreted to be outside the legal frame, and in which
social workers and customers will be able to influence at the personal level.
...
Muu nimeke
Tutkimus lastensuojelutarpeen arvioinnistaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinopettajien näkemyksiä säveltämisen arvioinnista yläkoulussa ja lukiossa
Mathlin, Henri (2019)Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, millaisia näkemyksiä ja kokemuksia musiikinopettajilla on säveltämisen arvioinnista. Haastattelin tutkimuksessani neljää työelämässä toimivaa musiikinopettajaa, jotka haastatteluhetkellä ... -
Lastensuojelutarpeen selvityksen toimintakäytännöt : Väli-Suomen käytännöt
Kosola, Heli (2015) -
”Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa" : moniammatillisen yhteistyön tarkastelua lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa
Kokljuschkin, Teija (2021)Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on moniammatillinen yhteistyö lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää hyvin toimivan moniammatillisen yhteistyön edellytyksiä ja näiden edellytysten ... -
Sijaisperheet mediassa : sijaisperheiden representaatiot Helsingin Sanomissa.
Mäkelä, Mira (2018)Tutkimus käsittelee sijaisperheiden representointia Helsingin Sanomien media-aineistossa. Tarkoituksena on selvittää, millaisia sijaisvanhemmuuden representaatioita luodaan mediassa kielellisten valintojen kautta. Vuodesta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.