Lasten tarinoita vuorohoitokontekstissa : tulkintoja turvallisuuden ja turvattomuuden kokemuksista
Lehtomäki, M. 2013. LASTEN TARINOITA VUOROHOITOKONTEKSTISSA. TULKINTOJA TURVALLISUUDEN JA TURVATTOMUUDEN KOKEMUKSISTA. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 93 sivua + liitteet.
Vuorohoidon tarve on yleistynyt nykypäivänä, mutta sitä koskeva tutkimus on vielä vähäistä. Erityisesti lasten kokemuksia vuorohoidosta ja heidän näkökulmaansa vuo-rohoitoon ei ole juurikaan tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vuoro-hoitoa nimenomaan lasten näkökulmasta. Tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää millaisia tulkintoja 4–6-vuotiaiden vuorohoidossa olevien lasten tarinat tarjoavat hei-dän turvallisuuden ja turvattomuuden kokemuksistaan vuorohoidossa. Turvallisuuden ja turvattomuuden kokemuksia tutkittiin Tarinataikurituokio-menetelmällä, jonka avulla lapset saivat kertoa valitsemiensa kuvien pohjalta tarinoita. Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa Perheet 24/7-tutkimushanketta, jossa tutkitaan lasten sosioemotionaalista hyvinvointia ja perheen arkea 24/7 taloudessa.
Tutkimus oli otteeltaan laadullinen ja menetelmältään narratiivinen. Tutkimuksen ai-neisto koostui yhteensä 14 tarinasta, jotka olivat kahdeksan lapsen kertomia. Aineis-tonkeruu toteutettiin kevään 2012 aikana ja siihen osallistuneet lapset olivat eräästä Keski-Suomessa sijaitsevasta Perheet 24/7-hankkeeseen lupautuneesta vuorohoitopäi-väkodista.
Tulokset osoittivat, että lasten tarinat ilmaisivat vuorohoidossa koettua turvallisuutta ja turvattomuutta monin eri tavoin. Lasten kuvien pohjalta kertomat vuorohoidon kon-tekstiin sijoittuvat tarinat keskittyivät aiheiltaan vanhemmista eroamiseen ja vanhem-pien jälleennäkemiseen, toisten lasten kanssa leikittyihin leikkeihin sekä päivän kul-kuun vuorohoidossa.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että erityisesti lasten kokemaan turvallisuuteen vuorohoidossa vaikuttavat aikuisten ja toisten lasten läsnäolo sekä rutiinien merkitys. Turvattomuutta vuorohoidossa puolestaan synnyttävät tutkimuksen perusteella erityi-sesti moninaisista syistä aiheutunut mielipaha, leikin ulkopuolelle jääminen ja aikui-sen valta-asema suhteessa lapseen. Tutkimuksen perusteella vuorohoidossa tulisi eri-tyisesti kiinnittää huomiota lasten tarpeiden huomioimiseen, leikkien merkittävyyteen, aikuisen rooliin, lasten kuulemiseen sekä päivärytmiin ja rutiineihin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vuorohoitopedagogiikkaa tutkimassa : vuorohoidon pedagoginen konteksti lapsen turvallisuuden tunteen näkökulmasta
Järvelä, Kaisa (2016)Työn epäsäännöllistyminen sekä yhteiskunnan muuttuminen 24/7 taloudeksi vaikuttaa myös lapsiin sekä lastenhoitojärjestelyihin. Vuorohoidon yleistyminen sekä sen erityislaatuisuudelle havahtuminen ovat tuoneet tarpeen myös ... -
Pienten lasten hyvinvointi ja kuulumisen rakentuminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa
Salonen, Eija (Niilo Mäki Instituutti, 2021) -
Pienen lapsen hyvinvointi vuorohoidossa
Loimuneva, Minna (2015)24 tuntia avoinna olevassa yhteiskunnassa yhä useammat vanhemmat tekevät vuorotyötä. Näiden vanhempien lapsille varhaiskasvatuksen tehtävänä on tarjota vuorohoitoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia ... -
”Niin tai sit voi olla ihan, että ei oo kaveria” : lasten hyvinvointi vuoropäiväkodissa
Vuohelainen, Elina (2019)Varhaiskasvatuksen keskeinen tehtävä on lasten hyvinvoinnin edistäminen. Varhaiskasvatusmuotona vuorohoito on lisääntynyt, koska yhä useamman lapsen vanhempi tekee työssään epätyypillistä työaikaa. Tässä pro gradu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.