dc.description.abstract | Tutkimuksessa selvitetään, millaisia ääntämistä kehittäviä tehtäviä aikuisopetukseen suunniteltu oppikirjasarja,
Chez Marianne, sisältää. Tavoitteena oli tutkia, löytyykö tästä kyseisestä kolmiosaisesta kirjasarjasta tarpeeksi
ääntämistä kehittäviä tehtäviä ja analysoida niitä myös laadullisesti.
Tutkimuksen ensimmäinen kappale käsittelee ääntämisen didaktiikkaa sekä yleisimpiä ongelmia, joita
suomalaisilla ranskankielen opiskelijoilla ääntämisessä on. Toisessa, analyysiin keskittyvässä kappaleessa käydään
läpi, kuinka kirja tuo esiin ääntämisen ja suullisen tuottamisen harjoittelua tehtävissään määrällisesti, keskittyen
myöhemmin myös näiden tehtävien edukatiiviseen käyttötarkoitukseen. Tutkimus tarjoaa lopuksi myös ehdotuksia
kirjan ääntämistehtävien laadun parantamiseksi.
Tutkimuksessa selviää, että Chez Marianne -kirjasarja sisältää eritasoisia ja monipuolisia ääntämistä kehittäviä
tehtäviä ja antaa painoarvoa kommunikatiivisuudelle. Ensimmäinen, aloitteleville ranskanlukijoille tarkoitettu osa
sisältää myös erillisen ääntämisosion suullisen tuottamisen ja kuullunymmärtämistehtävien lisäksi. Seuraavissa,
haasteellisemmissa osissa, ääntämistä harjoitellaan yhä vähemmän kirjallisen taidon osuuden kasvaessa.
Chez Marianne -kirjasarjaan voisi tehdä muutoksia muutamalla osa-alueella. Tuottamisohjeet ääntämistä varten
puuttuvat. Kuvalliset ohjeet voisivat helpottaa ymmärtämään, missä suun osassa oikeanlainen ääntäminen
ranskankielessä tapahtuu. Myös foneettisen transkription puuttuminen viimeisestä, edistyneen opiskelijan
oppikirjasta, voi aiheuttaa ongelmia uuden sanaston ääntämisen oppimisessa. Jos lausumisasu jää epäselväksi, se
voi johtaa osallistumisarkuuteen luokkatilanteissa. Lisäksi suomalaiselle opiskelijalle tyypillisesti vaikeat ranskan
äänteet löytyvät kyllä usein tehtävistä, mutta niiden erityispiirteet jätetään selittämättä, eikä huomiota kiinnitetä
harjoittelun tärkeyteen. | fi |