Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRantala, Ville
dc.date.accessioned2013-05-10T06:13:37Z
dc.date.available2013-05-10T06:13:37Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1260754
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41346
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on selvittää millä tavalla oppivan organisaation malli esiintyy koulumaailmassa. Tarkoituksena on havainnollistaa, kuinka oppiva organisaatio näyttäytyy opettajien keskuudessa ja kuinka rehtori voi omalla toiminnallaan vaikuttaa oppivan organisaation syntyyn ja ylläpitämiseen. Tutkimusaihe on tärkeä, koska viime aikoina sekä opettajien että oppilaiden viihtyminen kouluissa on huonontunut. Opettajien voidessa hyvin myös oppilaat voivat hyvin. Oppivan organisaation mallin soveltaminen kouluorganisaatioon vaikuttaa opettajien ja rehtoreiden sitoutumiseen ja heidän kokemaansa työtyytyväisyyteen. Tutkimus on luonteeltaan teoriasidonnainen. Se on toteutettu laadullisena haastattelututkimuksena, jossa on haastateltu kahdeksaa henkilöä: neljää rehtoria ja neljää luokanopettajaa. Haastattelu on toteutettu puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tulosten analysoinnissa on sovellettu fenomenologis- fenomenografista sisällönanalyysiä. Tutkittavissa kouluissa oli havaittavissa oppivan organisaation malli, joissa rehtorit koettiin ajan tasalla oleviksi uudistusmielisiksi johtajiksi. Oppivan organisaation ongelmina kouluissa oli havaittavissa haasteita opettajakunnan sisäisissä persoonakemioissa, mitkä estivät joidenkin opettajien tasavertaisen osallistumisen päätöksentekoon. Näitä ristiriitoja rehtorit eivät välttämättä ha- vaitse samalla tavalla kuin opettajat. Tutkimuskouluissa koulun ja työyhteisön tavoitteet koettiin myös erilailla opettajien ja rehtoreiden välillä. Tutkimuksen tulokset osoittavat rehtorin ihmistuntemuksen merkityksen koulun henkilöstöjohtajana, jotta organisaatio kykenee toimimaan eheästi. Kouluyhteisön on tehtävä tavoitteensa itselleen selkeäksi ja tarkasteltava niitä säännöllisesti, jotta organisaatio voi oppia omasta toiminnastaan. Oppivan organisaation toimiminen kouluissa edellyttää tasavertaista panosta niin rehtorilta, opettajilta kuin koko yhteisöltä. Avainsanat: johtaminen, organisaatio, oppiva organisaatio, rehtori, sitoutumi- nen, vuorovaikutusfi
dc.format.extent93 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherjohtaminen
dc.subject.otherorganisaatio
dc.subject.otheroppiva organisaatio
dc.subject.otherrehtori
dc.subject.othersitoutuminen
dc.subject.othervuorovaikutus
dc.title"Samassa veneessä samaan suuntaan" : rehtorin keinoja luoda ja ylläpitää oppivaa organisaatiota kouluyhteisössä
dc.title.alternativeRehtorin keinoja luoda ja ylläpitää oppivaa organisaatiota kouluyhteisössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201305101590
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2013-05-10T06:13:37Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysoorganisaatio
dc.subject.ysooppiva organisaatio
dc.subject.ysorehtorit
dc.subject.ysositoutuminen
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot