dc.contributor.author | Kangas, Kaisa-Sisko | |
dc.date.accessioned | 2013-05-04T14:40:03Z | |
dc.date.available | 2013-05-04T14:40:03Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1260589 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41305 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä hyötyjä ja haasteita päiväkodin
pienryhmätoimintaan liittyy. Lisäksi tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, millä
tavoilla lasten osallisuus toteutuu päiväkodin pienryhmätoiminnassa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena, etnografisena tutkimuksena. Tutkimuksen kohdejoukoksi
valikoitui yhden jyväskyläläisen päiväkodin kolme 5-6-vuotiaiden lasten lapsiryhmää.
Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla näiden ryhmien pienryhmätoimintaa sekä
toteuttamalla kuusi puolistrukturoitua teemahaastattelua lapsiryhmien viidelle työntekijälle. Aineiston analyysissä käytettiin teoriasidonnaista sisällönanalyysiä.
Pienryhmätoiminnan työntekijöihin kohdentuvat hyödyt tulivat esille työyhteisön
sitoutumisena pienryhmätoimintaan. Pienryhmätoiminta on lisännyt työntekijöiden
yhteisöllisyyttä ja ammatillista kasvua. Niiden lisäksi työntekijät kokivat olevansa läheisessä vuorovaikutuksessa lasten kanssa, mikä edisti työntekijöiden henkistä työssä jaksamista. Lapsiin kohdentuvat pienryhmätoiminnan hyödyt tulivat esille osallistavana pedagogiikkana ja tiloina sekä työntekijöiden ja vertaisten tarjoamana tukena. Pienryhmätoiminnan toteuttamisessa oli myös omat haasteensa, joista keskeisimpiä olivat organisoinnin, suunnittelutyön sekä tiedonkulun ja tiedottamisen haasteet.
Lasten osallisuus toteutui pienryhmätoiminnassa lasten oman tahdon ilmaisuna, kuulluksi
tulemisena sekä palautteen antamisena. Työntekijät mahdollistivat puolestaan lasten
osallisuuden ohjaamalla lapsia sekä huomioimalla heitä. Lasten ohjaaminen tuli esille
toiminnan ohjauksena, leikkikaverin valitsemisena sekä leikkien rikastuttamisena. Lasten
huomioiminen näkyi puolestaan kiintymyksen osoittamisena ja lasten kannustamisena.
Osallisuuden toteutuminen edellytti kuitenkin lasten ja työntekijöiden molemminpuolista
vuorovaikutusta ja yhteistyötä.
Asiasanat: Lapsilähtöisyys, lasten osallisuus, pienryhmätoiminta, työntekijän rooli
Key words: child-orientedness, children’s participation, small group activity, employee role | fi |
dc.format.extent | 103 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea
ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö
kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.title | Päiväkodin pienryhmätoiminta ja lasten osallisuus | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201305041555 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.subject.method | Etnografia | |
dc.date.updated | 2013-05-04T14:40:03Z | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | lapsilähtöisyys | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | pienryhmät | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |