University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Päiväkodin pienryhmätoiminta ja lasten osallisuus

Thumbnail
View/Open
1014. Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kangas, Kaisa-Sisko
Date
2013
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä hyötyjä ja haasteita päiväkodin pienryhmätoimintaan liittyy. Lisäksi tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, millä tavoilla lasten osallisuus toteutuu päiväkodin pienryhmätoiminnassa. Tutkimus toteutettiin laadullisena, etnografisena tutkimuksena. Tutkimuksen kohdejoukoksi valikoitui yhden jyväskyläläisen päiväkodin kolme 5-6-vuotiaiden lasten lapsiryhmää. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla näiden ryhmien pienryhmätoimintaa sekä toteuttamalla kuusi puolistrukturoitua teemahaastattelua lapsiryhmien viidelle työntekijälle. Aineiston analyysissä käytettiin teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Pienryhmätoiminnan työntekijöihin kohdentuvat hyödyt tulivat esille työyhteisön sitoutumisena pienryhmätoimintaan. Pienryhmätoiminta on lisännyt työntekijöiden yhteisöllisyyttä ja ammatillista kasvua. Niiden lisäksi työntekijät kokivat olevansa läheisessä vuorovaikutuksessa lasten kanssa, mikä edisti työntekijöiden henkistä työssä jaksamista. Lapsiin kohdentuvat pienryhmätoiminnan hyödyt tulivat esille osallistavana pedagogiikkana ja tiloina sekä työntekijöiden ja vertaisten tarjoamana tukena. Pienryhmätoiminnan toteuttamisessa oli myös omat haasteensa, joista keskeisimpiä olivat organisoinnin, suunnittelutyön sekä tiedonkulun ja tiedottamisen haasteet. Lasten osallisuus toteutui pienryhmätoiminnassa lasten oman tahdon ilmaisuna, kuulluksi tulemisena sekä palautteen antamisena. Työntekijät mahdollistivat puolestaan lasten osallisuuden ohjaamalla lapsia sekä huomioimalla heitä. Lasten ohjaaminen tuli esille toiminnan ohjauksena, leikkikaverin valitsemisena sekä leikkien rikastuttamisena. Lasten huomioiminen näkyi puolestaan kiintymyksen osoittamisena ja lasten kannustamisena. Osallisuuden toteutuminen edellytti kuitenkin lasten ja työntekijöiden molemminpuolista vuorovaikutusta ja yhteistyötä. Asiasanat: Lapsilähtöisyys, lasten osallisuus, pienryhmätoiminta, työntekijän rooli Key words: child-orientedness, children’s participation, small group activity, employee role ...
Keywords
Etnografia lapsilähtöisyys lapset osallisuus pienryhmät päiväkodit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305041555

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [27657]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lasten osallisuus päiväkodin toiminnassa Suomessa ja Saksassa 

    Akola, Stina (2007)
  • Lasten osallisuus päiväkodin lapsiryhmässä 

    Kekoni, Mari (2015)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 2-5-vuotiaiden lasten kokemuksia osallisuudestaan päiväkodissa sekä tuoda esiin asioita, joista lapset kokevat saavansa päättää. Päätöksenteon lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin ...
  • Päiväkodin pihalla : esiopetusikäisten lasten kokemuksia päiväkodin pihasta ja siellä liikkumisesta 

    Korva, Marja (2015)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella esiopetusikäisten lasten näkökulmasta päiväkodin piha-aluetta ja siellä liikkumista ja näin lisätä ymmärrystä lasten toiminnasta, leikistä ja liikkumisesta pihaympäristössä. ...
  • Lasten osallisuus päiväkodin leikkitilanteissa 

    Helander, Paula (2013)
    Pro gradu – työssä selvitettiin, miten lasten osallisuus ilmeni ja toteutui päiväkodin leikkitilanteissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada lasten leikistä esiin konkreettisia esimerkkejä siitä, millaisia osallisuuden ...
  • Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : päiväkodin vapaan leikin tarkastelu 

    Hautaniemi, Katja; Virtanen, Minnamari (2014)
    Lapsen osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Huomion ulkopuolelle ovat kuitenkin jääneet erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän sosiaalinen osallisuutensa. Tästä syystä aihetta on tärkeää tutkia ja tarkentaa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre