Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMoilanen, Samuli
dc.contributor.authorRissanen, Viljo
dc.date.accessioned2013-04-10T11:16:25Z
dc.date.available2013-04-10T11:16:25Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1261283
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41175
dc.description.abstractTutkimuksemme tavoitteena on selvittää luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia vertaistuesta luokanopettajakoulutuksessa. Kiinnostus tutkia vertaistukea opettajankoulutuksessa kumpuaa halustamme ymmärtää paremmin omaa toimintaamme luokanopettajaopiskelijana koulutuksessa. Tutkimuksessa selvitämme, millaisia merkityksiä opiskelijat ovat antaneet kokemuksilleen suhteessa toisiinsa. Luokanopettajakoulutuksessa opiskellaan paljon yhdessä. Meitä kiinnostaa mahdollistaako OKL:n rakenne toimivan vertaistukikulttuurin syntymisen ja kehittymisen. Aineistonkeruumenetelmäksi valitsimme puolistrukturoidun teemahaastattelun, koska sen avulla oli mahdollista selvittää aineistolähtöisesti opiskelijoiden kokemuksia ja mielipiteitä vertaistuesta. Yksilöhaastattelussa pääsee hyvin käsiksi opiskelijoiden kokemuksiin. Tulkintamme rakensimme haastateltavien kertomusten pohjalle. Pyrimme olemaan tietoisia, että olemme molemmat eläneet useamman vuoden opiskelijakulttuurissa, jolloin omat käsityksemme ja kokemuksemme vaikuttavat tulkintoihimme. Olennaista oli saada työssämme opiskelijoiden ääni kuuluville. Tutkimuksessa pyrimme selvittämään yksittäisten kokemusten ja mielipiteiden avulla yleisempiä ilmiöitä opiskelukulttuuristamme. Tutkimustulostemme mukaan OKL-opiskelija on sosiaalinen ja aktiivinen toimija omassa viiteryhmässään. Opiskelijalle on tärkeää tuntea kuuluvansa omaan opiskelijaporukkaan ja tiiviiseen ystäväpiiriin. Vertaistuki nähtiin opiskelijoiden keskuudessa vaikeasti selitettäväksi asiaksi, vaikka sen koettiin olevan erittäin tärkeä osa luokanopettajaopintoja sekä ihmisenä että opettajana kasvamista. Toisaalta vertaistuen koettiin myös pitävän yllä OKL:lle tietynlaisen konsensushakuisen ilmapiirin raameja. Pääsääntöisesti luokanopettajaopiskelijan ensimmäiset vuodet kuluvat sosiaalisessa kanssakäymisessä opiskelutovereiden kanssa opintojen tekemisen tai niihin kunnolla keskittymisen jäädessä vähemmälle. Opiskeluvuosien lisääntyessä ja opiskelijan kasvaessa oppimisorientaation ja ammatillisen identiteetin kehittymisen merkitys kasvaa sosiaalisuuden silti ollessa taustalla.fi
dc.format.extent82 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherJyväskylän yliopisto
dc.titleYksin, mutta kuitenkin yhdessä : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia toisilleen antamasta vertaistuesta luokanopettajakoulutuksessa
dc.title.alternativeLuokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia toisilleen antamasta vertaistuesta luokanopettajakoulutuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201304101413
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2013-04-10T11:16:25Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysovertaistuki
dc.subject.ysoopettajankoulutuslaitokset
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot