Show simple item record

dc.contributor.authorErola, Antti
dc.date.accessioned2013-04-04T12:59:56Z
dc.date.available2013-04-04T12:59:56Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1257866
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41135
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista. Tutkimusta ohjaavina kysymyksinä olivat: minkälaisia käsityksiä opiskelijoilla on luokanopettajakoulutuksen monialaisten opintojen sisällöistä ja toteutuksesta sekä miten he kehittäisivät niitä. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2012 sähköisellä kyselylomakkeella. Aineisto on kerätty opiskelijoilta, jotka ovat suorittaneet POM-opinnot Jyväskylän yliopistossa tai ovat vielä niitä suorittamassa (N=57). Tämä tutkimus on sekamenetelmätutkimusta, jonka pääasiallinen tutkimusote on kvalitatiivinen, jota kvantitatiivinen tutkimus täydentää. Aineisto on analysoitu tilastollisten menetelmien ja sisällön erittelyn avulla. Tämän tutkimuksen perusteella suurin osa opiskelijoista pitää POM-opintoja vähintään jonkin verran tarpeellisina kentällä työskentelevälle opettajalle (60,8 %). Enemmistö opiskelijoista koki POM-opintojen antavan myös vähintään jonkin verran valmiuksia oppituntien suunnittelemiseen ja toteuttamiseen. Aineenhallinnan ja ainedidaktiikan suhdetta POM-kursseilla opiskelijat pitävät tällä hetkellä melko hyvänä. Yksittäisistä POM-kursseista eniten opiskelijoiden ymmärrystä lisäsivät tämän tutkimuksen perusteella teknologiakasvatuksen ja teknisen työn, äidinkielen ja liikunnan -kurssit. Vähiten ymmärrystä lisäsi opiskelijoiden näkemyksen mukaan matematiikan POM-kurssi. Aihekokonaisuudet saivat opiskelijoilta hyvin positiivisen arvion. Sen sijaan POM-johdanto monialaisiin opintoihin jakoi opiskelijat tyytyväisiin ja pettyneisiin. POM-opintojen suurimpina kehityskohteina opiskelijat näkevät niiden sirpalemaisuuden sekä niiden suorittamisen joustamattomuuden.fi
dc.format.extent71 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherJyväskylän yliopisto
dc.titleOpiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201304041388
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2013-04-04T12:59:56Z
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoopiskelu
dc.subject.ysoopinnot
dc.subject.ysotyytyväisyys
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoarviointi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record