Nanotieteitä opiskelevien opiskelijoiden mentaalimallien muodostuminen
Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää Jyväskylän yliopistossa nanotieteiden koulutusohjelmassa opiskelevien ensimmäisen vuoden opiskelijoiden käsitteiden käyttöä ja mentaalimallien muodostumista kokeellisen työskentelyn aikana. Tutkimuksessa ollaan erityisen kiinnostuneita siitä, tukeeko nanotieteiden kehysideoihin lukeutuvien käsitteiden käyttö mallien muodostumista.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen, vaikka tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita myös käsitteiden käytön runsauden vaikutuksesta mallien muodostumiseen. Tutkimus osoittaa, että runsas käsitteiden käyttö ei yksin riitä selkeiden mentaalimallien muodostumiseen. Tutkimukseen osallistuneilla kahdella ryhmällä tulokset olivat päinvastaiset. Vähemmän erilaisia käsitteitä käyttänyt ryhmä sai muodostettua selkeämmän mallin kuin käsitteitä runsaasti käyttävä ryhmä. Vähemmän erilaisia käsitteitä käyttänyt ryhmä käytti oleellisimpia termejä useammin, minkä voidaan tulkita tukevan mentaalimallien muodostumista.
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29560]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Organisoidut liikuntamahdollisuudet osana opiskelijoiden liikkumista : tutkimus toisella asteella opiskelevien liikuntakäyttäytymisestä, siihen yhteydessä olevista tekijöistä ja sektoreiden roolista liikkumisessa
Muraja, Pauliina (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laadullisin menetelmin, millaista toisen asteen opiskelijoiden liikkuminen on opiskeluaikana ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Lisäksi selvitettiin yksityisen, julkisen ja kolmannen ... -
Luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset valmiuksistaan kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön
Pekkanen, Liisa (2015)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli, selvittää millaiset valmiudet luokanopettajaopiskelijat ovat saaneet kodin ja koulun välisen yhteistyön toteutukseen opinnoistaan. Erityisesti nä- kökulmana oli haastavien yhteistyötilanteiden ... -
Okei, mä pystyn tähän : luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia opettajaksi kasvamisesta
Kantonen, Kati (2020)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli kuvata kuinka luokanopettajaksi opiskelevat ovat kasvaneet opettajiksi Jyväskylän yliopiston ilmiölähtöisen luokanopettajakoulutuksen aikana. Tutkimuksessani tavoite oli luoda kuvaus siitä, ... -
Suomalaisten ja tšekkiläisten opettajaksi opiskelevien suhtautuminen inkluusioon
Kaatrasalo, Mari (2006)