dc.contributor.author | Eloranta, Leena | |
dc.contributor.author | Korkalainen, Riikka | |
dc.date.accessioned | 2013-03-25T15:19:19Z | |
dc.date.available | 2013-03-25T15:19:19Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1257316 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41112 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää liikunnan harrastamisen, itsetunnon ja
ystävyyssuhteiden välisiä yhteyksiä kahdeksasluokkalaisilla tytöillä. Tutkimme tyttöjen
ystävyyssuhteiden osalta niiden merkitystä, ystävän kanssa vietettyä aikaa ja sitä,
millaisia huonoja kokemuksia tytöillä on ystävyyssuhteistaan.
Tutkimus toteutettiin lokakuussa kyselylomakkeella, joka koostui
monivalintakysymyksistä sekä avoimista kysymyksistä. Kyselyyn vastasi 149
jyväskyläläistä kahdeksasluokkalaista tyttöä. Tutkimuksessa käytettiin sekä
kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää.
Liikunnan harrastamisella tai itsetunnolla ei ollut merkitsevää yhteyttä ystävien
määrään. Kuitenkin itsetunnoltaan heikoimpaan neljännekseen kuuluvilla tytöillä oli
vähemmän ystäviä kuin korkeimpaan neljännekseen sijoittuneilla. Lisäksi liikunnan
harrastamisella ja itsetunnolla oli heikko positiivinen yhteys.
Vähän liikuntaa harrastavien ja aktiivisesti liikuntaa harrastavien tyttöjen
käsitykset ystävyydestä olivat pääosin samanlaisia pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta.
Tytöt mainitsivat luottamuksen merkittävimmäksi asiaksi ystävyyssuhteessa, mutta se
korostui erityisesti vähän liikuntaa harrastavien tyttöjen vastauksissa. Huomattavimmat
erot vähän ja aktiivisesti liikuntaa harrastavien tyttöjen ystävyyssuhteissa liittyivät ajan viettämiseen ystävän kanssa. Vähän liikkuvat tytöt kirjoittivat oleskelevansa
kaupungilla huomattavasti useammin kuin aktiivisesti liikkuvat tytöt. Toinen ero oli se, että aktiivisesti liikkuvista tytöistä lähes kaikilla oli ystävänsä kanssa yhteinen harrastus, kun taas vain kolmasosalla vähän liikkuvista tytöistä oli yhteinen harrastus ystävänsä
kanssa.
Ystävyyssuhteissa esiintyvät huonot kokemukset olivat pitkälti samanlaisia
molemmissa ryhmissä. Vähän liikuntaa harrastavat tytöt kirjoittivat kuitenkin
aktiivisesti liikuntaa harrastavia tyttöjä useammin ystävyyden päättymisestä.
Saatuja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää sekä opettajan työssä että lasten ja
nuorten kanssa toimivien aikuisten keskuudessa. Esimeriksi opettajalla on hyvät
mahdollisuudet vaikuttaa lapsen ja nuoren itsetuntoon antamalla myönteistä palautetta
oppilaan suorituksista sekä luoda onnistumisen elämyksiä liikuntatunneilla.
Tyttöjen ystävyyssuhteita koskevat tulokset toivat esiin konkreettisia esimerkkejä
siitä, kuinka vakavia vaikutuksia ystävyyssuhteiden ongelmilla voi olla nuoren
hyvinvointiin. Kun aikuiset ovat tietoisia ystävyyssuhteissa esiintyvistä ongelmista, on heidän myös helpompi puuttua niihin. Ystävyyssuhteiden ongelmien vaikutusten
vakavuus antaa perusteita sille, että aikuisten puuttuminen niissä ilmeneviin ongelmiin
on tarpeen. | fi |
dc.format.extent | 93 sivua | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | liikunnan harrastaminen | |
dc.subject.other | itsetunto | |
dc.subject.other | ystävyys | |
dc.subject.other | nuoret | |
dc.subject.other | tytöt | |
dc.title | Liikunnan harrastamisen, itsetunnon ja ystävyyssuhteiden välisiä yhteyksiä : 8. - luokkalaisten tyttöjen ystävyyssuhteet | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201303251372 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2013-03-25T15:19:19Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | liikuntaharrastus | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | itsetunto | |
dc.subject.yso | ystävyys | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | tytöt | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |