Maahanmuuttajalasten sopeutuminen yleisopetukseen : luokanopettajien näkemyksiä
Pro gradu –työssäni tutkin alakouluikäisten maahanmuuttajaoppilaiden luokanopettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten sopeutumisesta yleisopetukseen. Tutkimusongelmani olivat maahanmuuttajaoppilaan sosiaalinen asema luokassa, maahanmuuttajaoppilaiden sopeutumista tukevat tekijät yleisopetukseen, maahanmuuttajaoppilaiden vaikeudet sopeutumisessa yleisopetukseen sekä sopeutumisvaikeuksien vaikutus maahanmuuttajaoppilaisiin, kaikki tutkimusongelmani käsittelivät siis maahanmuuttajalasten luokanopettajien näkemyksiä. Tutkimukseni aihe on sivuaineeni, erityispedagogiikan, proseminaarityöni Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kouluvaikeudet ja niiden tukeminen alakouluissa – haastattelututkimus valmistavien luokkien opettajien kokemuksista jatkotutkimusaihe.
Pro gradu –tutkimukseni toteutin teemahaastattelun avulla. Valitsin teemahaastattelun menetelmäkseni siksi, että se mahdollistaa vapaamman keskustelun haastattelijan ja haastateltavan välillä, mutta noudattaa kuitenkin tiettyä haastattelurunkoa. Haastattelin kymmentä luokanopettajaa, kahdeksan heistä oli keskisuomesta ja kaksi pääkaupunkiseudulta. Haastattelin seitsemää naisopettajaa ja kolmea miesopettajaa.
Maahanmuuttajaoppilaiden kaverisuhteita oli useanlaisia, joista tavallisin oli maahanmuuttajaoppilaan suhde niin oman kulttuurin kuin suomalaisenkin kulttuurin edustajaa. Suomalaisten oppilaiden suhtautuminen maahanmuuttajalapsiin jakautui positiiviseen, neutraaliin ja negatiiviseen suhtautumistapaan. Maahanmuuttajaoppilaiden sopeutumista yleisopetukseen tukevat muun muassa erilaiset tukimuodot ja apuvälineet koulussa, koulun henkilökunta sekä vanhempien ja opettajan tuki ja kaverit. Maahanmuuttajalasten sopeutumisessa ilmeneviä ongelmia aiheuttivat yleisimmin kielivaikeudet ja erilaiset käsitteet ja niiden ymmärtämisvaikeudet. Maahanmuuttajalapsia kiusataan kuten muitakin oppilaita, kiusaamisen syy tavallisesti ei ole oppilaan etninen kulttuuritausta, myös heidän syrjäytymistään tapahtuu, mutta melko vähän. Maahanmuuttajaoppilaiden minäkäsitys kuvailtiin useimmiten vahvaksi, selkeäksi ja ehjäksi. Oppilaiden joukossa on kuitenkin myös sellaisia, joiden minäkäsitys on pirstaleinen.
Pro gradu –työni synnytti jatkotutkimusaiheita, kuten maahanmuuttajalapsen vanhempien antaman tuen merkitystä sopeutumiselle, sekä luokanopettajan merkitys maahanmuuttajalapsen sopeutumiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Jos mää en olis koulussa, mää en olis tienny mitään" : maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia suomalaisesta koulusta
Karjalainen, Heli (2014)Karjalainen, Heli. ”Jos mää en olis koulussa, mää en olis tienny mitään” MAAHANMUUTTAJAOPPILAIDEN KOKEMUKSIA SUOMALAISESTA KOULUSTA. Erityispedagogiikan pro gradu –työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2014. ... -
Kun maahanmuuttajaoppilas ja luokanopettaja kohtaavat : maahanmuuttajaoppilaiden ja luokanopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaiden sopeutumisesta suomalaiseen kouluun
Häkkinen, Johanna; Koskela, Johanna (2000) -
Russkij stol v Finlândii : kul'tura pitaniâ russkoâzyčnyh immigrantov v Finlândii s točki zreniâ akkul'turacii
Petrova, Larisa (2010)Ruoka on erottamaton osa jokapäiväistä elämäämme. Ruoassa heijastuvat kunkin kansan perinteet, historia ja luonne. Tutustuminen uuteen kulttuuriin alkaa usein tutustumisella uuden maan ruokakulttuuriin. Tässä pro gradu ... -
Narratiivinen tutkimus hengellisten laulujen ja seurakuntayhteyden merkityksistä eteläsudanilaisille maahanmuuttajille
Kuronen, Paula (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kristityt eteläsudanilaiset maahanmuuttajat ovat kokeneet hengelliset laulut ja seurakuntayhteyden oman elämänsä eri vaiheissa. Tutkimuksen kiinnostuksen kohteena olivat ... -
"Joka päivä mä opin suomen kieli silloin, kun mä puhun heidän kanssa" : uussuomalaisten nuorten kokemuksia suomalaiseen peruskouluun integroitumisesta
Väkevä, Titta (2009)TIIVISTELMÄ Väkevä, T. 2009. ”JOKA PÄIVÄ MÄ OPIN SUOMEN KIELI SILLOIN, KUN MÄ PUHUN HEIDÄN KANSSA” – Uussuomalaisten nuorten kokemuksia suomalaiseen peruskouluun integroitumisesta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.