Show simple item record

dc.contributor.authorTurunen, Minna
dc.date.accessioned2013-03-25T09:33:05Z
dc.date.available2013-03-25T09:33:05Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1257148
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41108
dc.description.abstractPro gradu –työssäni tutkin alakouluikäisten maahanmuuttajaoppilaiden luokanopettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten sopeutumisesta yleisopetukseen. Tutkimusongelmani olivat maahanmuuttajaoppilaan sosiaalinen asema luokassa, maahanmuuttajaoppilaiden sopeutumista tukevat tekijät yleisopetukseen, maahanmuuttajaoppilaiden vaikeudet sopeutumisessa yleisopetukseen sekä sopeutumisvaikeuksien vaikutus maahanmuuttajaoppilaisiin, kaikki tutkimusongelmani käsittelivät siis maahanmuuttajalasten luokanopettajien näkemyksiä. Tutkimukseni aihe on sivuaineeni, erityispedagogiikan, proseminaarityöni Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kouluvaikeudet ja niiden tukeminen alakouluissa – haastattelututkimus valmistavien luokkien opettajien kokemuksista jatkotutkimusaihe. Pro gradu –tutkimukseni toteutin teemahaastattelun avulla. Valitsin teemahaastattelun menetelmäkseni siksi, että se mahdollistaa vapaamman keskustelun haastattelijan ja haastateltavan välillä, mutta noudattaa kuitenkin tiettyä haastattelurunkoa. Haastattelin kymmentä luokanopettajaa, kahdeksan heistä oli keskisuomesta ja kaksi pääkaupunkiseudulta. Haastattelin seitsemää naisopettajaa ja kolmea miesopettajaa. Maahanmuuttajaoppilaiden kaverisuhteita oli useanlaisia, joista tavallisin oli maahanmuuttajaoppilaan suhde niin oman kulttuurin kuin suomalaisenkin kulttuurin edustajaa. Suomalaisten oppilaiden suhtautuminen maahanmuuttajalapsiin jakautui positiiviseen, neutraaliin ja negatiiviseen suhtautumistapaan. Maahanmuuttajaoppilaiden sopeutumista yleisopetukseen tukevat muun muassa erilaiset tukimuodot ja apuvälineet koulussa, koulun henkilökunta sekä vanhempien ja opettajan tuki ja kaverit. Maahanmuuttajalasten sopeutumisessa ilmeneviä ongelmia aiheuttivat yleisimmin kielivaikeudet ja erilaiset käsitteet ja niiden ymmärtämisvaikeudet. Maahanmuuttajalapsia kiusataan kuten muitakin oppilaita, kiusaamisen syy tavallisesti ei ole oppilaan etninen kulttuuritausta, myös heidän syrjäytymistään tapahtuu, mutta melko vähän. Maahanmuuttajaoppilaiden minäkäsitys kuvailtiin useimmiten vahvaksi, selkeäksi ja ehjäksi. Oppilaiden joukossa on kuitenkin myös sellaisia, joiden minäkäsitys on pirstaleinen. Pro gradu –työni synnytti jatkotutkimusaiheita, kuten maahanmuuttajalapsen vanhempien antaman tuen merkitystä sopeutumiselle, sekä luokanopettajan merkitys maahanmuuttajalapsen sopeutumiseen.fi
dc.format.extent82 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othermaahanmuuttaja
dc.subject.othersopeutuminen
dc.subject.otherakkulturaatio
dc.subject.otherkulttuuri
dc.subject.otheridentiteetti
dc.titleMaahanmuuttajalasten sopeutuminen yleisopetukseen : luokanopettajien näkemyksiä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201303251369
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.date.updated2013-03-25T09:33:05Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysosopeutuminen
dc.subject.ysoakkulturaatio
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysokulttuuri
dc.subject.ysoidentiteetti


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record