Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRäty, Lauri
dc.date.accessioned2013-03-25T07:34:31Z
dc.date.available2013-03-25T07:34:31Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1257135
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41106
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin adaptiivisia taitoja 13–18-vuotiailla nuorilla, joilla oli Downin syndrooma. Tutkimuksen tehtävänä oli tuottaa kuvailevaa tietoa adaptiivisista taidoista, sekä selvittää eri taustamuuttujien yhteyksiä adaptiivisiin taitoihin. Tutkimuksen kohteena olleiden nuorten opettajia haastateltiin Adaptive Behavior Inventory –mittarin lyhyen version (Brown & Leigh 1986) avulla, jolloin he kertoivat näkemyksensä opettamansa nuoren adaptiivisista taidoista. Aineisto kerättiin syksyn 2012 aikana eri puolelta Suomea. Vastauksia saatiin yhteensä 18 ja niitä verrattiin sekä kehitysvammaisten nuorten normiaineistoon, että kaikkien nuorten normiaineistoon. Aineisto analysointiin parametrittomilla menetelmillä, joista käytettiin Kolmogorovin–Smirnovin testiä, Mannin–Whitneyn U-testiä sekä korrelaatioanalyysia. Suurin osa tämän tutkimuksen nuorista sijoittui 1–3 keskihajonnan päähän kaikkien nuorten normiaineiston keskiarvosta. Kehitysvammaisten nuorten normiaineistoon verrattuna tutkimusjoukon adaptiivisten taitojen mediaanipistemäärä oli 87.5, kun normiaineiston mediaani oli 100. Kahdellatoista nuorella adaptiiviset taidot olivat keskiarvoa heikommat ja kuudella nuorella keskimääräistä paremmat, kun taitoja verrattiin kehitysvammaisten nuorten normiaineistoon. Iän kasvaessa adaptiiviset taidot vahvistuvat. Adaptiivisilla taidoilla ei ollut eroa verrattaessa eri sukupuolten taitoja. Yhteyttä ei löytynyt myöskään verrattaessa adaptiivisia taitoja ystävien tai lisävammojen määrään. Tutkimus osoitti, että pelkän kehitysvamma - tai Downin syndrooma -diagnoosin perusteella ei tule tehdä johtopäätöksiä henkilön adaptiivisista taidoista. Adaptiiviset taidot ovat yksi merkittävä alue ihmisen toimintakyvystä, joten adaptiivisten taitojen opetus koulussa on tärkeää.fi
dc.format.extent71 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheradaptiiviset taidot
dc.titleAdaptiiviset taidot 13-18-vuotiailla nuorilla, joilla on Downin syndrooma
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201303251367
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2013-03-25T07:34:31Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoDownin oireyhtymä
dc.subject.ysokehitysvammaisuus
dc.subject.ysonuoret
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot