Motorisen toimintakyvyn yhteys kaverisuhdeongelmiin ja tunneoireisiin lapsilla ja nuorilla, joilla on CP-vamma
Tutkimuksessa selvitettiin motorisen toimintakyvyn yhteyttä kaverisuhdeongelmiin ja tunneoireisiin 6–18-vuotiailla lapsilla ja nuorilla, joilla on diagnosoitu CP-vamma. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Liiku, opi, osallistu -tutkimus- ja
kehittämisprojektia (2007–2011), jonka tavoitteena oli kerätä laajemmin tietoa
motoristen toimintarajoitusten yhteydestä oppimiseen ja arjen osallistumiseen.
Tutkimusaineisto kerättiin lasten ja nuorten vanhemmilta kahdella kyselylomakkeella. Kaverisuhdeongelmia ja tunneoireita mitattiin SDQ-kyselyn (The
Strengths and Difficulties Questionnaire) ja motorista toimintakykyä LAQ-CP-
kyselyn (The Lifestyle Assesment Questionnaire for children with Cerebral
Palsy) suomenkielisillä versioilla. Tilastolliset analyysit suoritettiin SPSS 22 -ohjelmalla käyttäen kovarianssianalyysiä ja Kruskall-Wallisin testiä.
Kaverisuhdeongelmat olivat selvästi yleisempiä kuin tunneoireet. Motorisen toimintakyvyn avuntarveryhmien väliset erot eivät olleet tilastollisesti merkitseviä kaverisuhdeongelmien ja tunneoireiden suhteen. Myöskään eri ikäisten
lasten ja nuorten välillä ei ollut eroja kaverisuhdeongelmissa ja tunneoireissa.
Tämän tutkimuksen mukaan motorinen toimintakyky ei ole yhteydessä kaverisuhdeongelmiin ja tunneoireisiin. Tarvitaan kuitenkin lisää tutkimusta ongelmien mahdollisista syistä, koska tämän ja aikaisempien tutkimusten perusteella CP-vammaan näyttää liittyvän korkeampi riski kaverisuhdeongelmiin ja
tunneoireisiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tapaustutkimus kuudesluokkalaisten motorisen koordinaation kehittymisestä
Wetzell, Tom (2017)Tämän työn tarkoituksena oli tutkia peruskoulun ala-asteen oppilaiden motorisen koordinaation kehittymistä lyhyellä, neljän viikon ajanjaksolla. Tutkimusaineistoon pyydettiin mukaan helsinkiläisen ala-asteen kuudennen ... -
Motorisen oppimisen vaikeudet tulee tunnistaa varhain
Asunta, Piritta (Liikuntatieteellinen seura, 2019)Heikot motoriset taidot ovat yhteydessä oppimisen, toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden ongelmiin ja lapsen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Varhaisella tuella voidaan vaikuttaa myönteisesti lapsen ... -
Implisiittisen motorisen oppimisen vaikutus taidon kehittymiseen ja säilymiseen paineenalaisessa tilanteessa kokeneilla oppijoilla
Antonen, Sanni; Hellgren, Roy (2017)Antonen, S. & Hellgren, R. Implisiittisen motorisen oppimisen vaikutus taidon kehittymiseen ja säi-lymiseen paineenalaisessa tilanteessa kokeneilla oppijoilla. 2017. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, ... -
Kouluikäisten motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen ja tukeminen liikuntaa opettavan opettajan näkökulmasta
Hyvönen, Arttu (2023)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten kouluikäisten motorisen oppimisen vaikeuksia voidaan tunnistaa sekä tukea. Motorisen oppimisen vaikeuksien tukemisen tarkastelu keskittyy erityisesti ... -
Motoristen taitojen arvioiminen ja motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen alakouluissa
Savela, Susanna (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajat ja alakouluissa työskentelevät erityisopettajat tuntevat ja tunnistavat motorisen oppimisen vaikeudet ja miten he arvioivat omien oppilaidensa motorisia taitoja. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.