Motorisen toimintakyvyn yhteys kaverisuhdeongelmiin ja tunneoireisiin lapsilla ja nuorilla, joilla on CP-vamma
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa selvitettiin motorisen toimintakyvyn yhteyttä kaverisuhdeongelmiin ja tunneoireisiin 6–18-vuotiailla lapsilla ja nuorilla, joilla on diagnosoitu CP-vamma. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Liiku, opi, osallistu -tutkimus- ja
kehittämisprojektia (2007–2011), jonka tavoitteena oli kerätä laajemmin tietoa
motoristen toimintarajoitusten yhteydestä oppimiseen ja arjen osallistumiseen.
Tutkimusaineisto kerättiin lasten ja nuorten vanhemmilta kahdella kyselylomakkeella. Kaverisuhdeongelmia ja tunneoireita mitattiin SDQ-kyselyn (The
Strengths and Difficulties Questionnaire) ja motorista toimintakykyä LAQ-CP-
kyselyn (The Lifestyle Assesment Questionnaire for children with Cerebral
Palsy) suomenkielisillä versioilla. Tilastolliset analyysit suoritettiin SPSS 22 -ohjelmalla käyttäen kovarianssianalyysiä ja Kruskall-Wallisin testiä.
Kaverisuhdeongelmat olivat selvästi yleisempiä kuin tunneoireet. Motorisen toimintakyvyn avuntarveryhmien väliset erot eivät olleet tilastollisesti merkitseviä kaverisuhdeongelmien ja tunneoireiden suhteen. Myöskään eri ikäisten
lasten ja nuorten välillä ei ollut eroja kaverisuhdeongelmissa ja tunneoireissa.
Tämän tutkimuksen mukaan motorinen toimintakyky ei ole yhteydessä kaverisuhdeongelmiin ja tunneoireisiin. Tarvitaan kuitenkin lisää tutkimusta ongelmien mahdollisista syistä, koska tämän ja aikaisempien tutkimusten perusteella CP-vammaan näyttää liittyvän korkeampi riski kaverisuhdeongelmiin ja
tunneoireisiin.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25585]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tapaustutkimus kuudesluokkalaisten motorisen koordinaation kehittymisestä
Wetzell, Tom (2017)Tämän työn tarkoituksena oli tutkia peruskoulun ala-asteen oppilaiden motorisen koordinaation kehittymistä lyhyellä, neljän viikon ajanjaksolla. Tutkimusaineistoon pyydettiin mukaan helsinkiläisen ala-asteen kuudennen ... -
Motorisen oppimisen vaikeudet tulee tunnistaa varhain
Asunta, Piritta (Liikuntatieteellinen seura, 2019)Heikot motoriset taidot ovat yhteydessä oppimisen, toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden ongelmiin ja lapsen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Varhaisella tuella voidaan vaikuttaa myönteisesti lapsen ... -
Motorisen oppimisen vaikeuden tunnistaminen ja tukeminen kouluympäristössä
Asunta, Piritta (Jyväskylän yliopisto, 2018)Motorisen oppimisen vaikeudella, kuten kehityksellisellä koordinaatiohäiriöllä (DCD), tarkoitetaan huomattavaa vaikeutta oppia uusia motorisia taitoja ja soveltaa jo opittuja taitoja uusiin tilanteisiin. Tämän tutkimuksen ... -
Implisiittisen motorisen oppimisen vaikutus taidon kehittymiseen ja säilymiseen paineenalaisessa tilanteessa kokeneilla oppijoilla
Antonen, Sanni; Hellgren, Roy (2017)Antonen, S. & Hellgren, R. Implisiittisen motorisen oppimisen vaikutus taidon kehittymiseen ja säi-lymiseen paineenalaisessa tilanteessa kokeneilla oppijoilla. 2017. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, ... -
Liikuntapelien vaikutus motoristen taitojen kehittymiseen esikouluikäisillä lapsilla
Piirainen, Risto (2021)Motoristen perustaitojen kehittyminen luo pohjaa lapsen liikkumiselle ja kokonaisvaltaiselle fyysiselle aktiivisuudelle. Virtuaalisten liikuntapelien (exergames) yhteyttä motoristen taitojen hallintaan on aiemmin tutkittu ...