Adaptiiviset taidot 13-18-vuotiailla nuorilla, joilla on Downin syndrooma
Tässä tutkimuksessa selvitettiin adaptiivisia taitoja 13–18-vuotiailla nuorilla, joilla oli Downin syndrooma. Tutkimuksen tehtävänä oli tuottaa kuvailevaa tietoa adaptiivisista taidoista, sekä selvittää eri taustamuuttujien yhteyksiä adaptiivisiin taitoihin.
Tutkimuksen kohteena olleiden nuorten opettajia haastateltiin Adaptive Behavior Inventory –mittarin lyhyen version (Brown & Leigh 1986) avulla, jolloin he kertoivat näkemyksensä opettamansa nuoren adaptiivisista taidoista. Aineisto kerättiin syksyn 2012 aikana eri puolelta Suomea. Vastauksia saatiin yhteensä 18 ja niitä verrattiin sekä kehitysvammaisten nuorten normiaineistoon, että kaikkien nuorten normiaineistoon. Aineisto analysointiin parametrittomilla menetelmillä, joista käytettiin Kolmogorovin–Smirnovin testiä, Mannin–Whitneyn U-testiä sekä korrelaatioanalyysia.
Suurin osa tämän tutkimuksen nuorista sijoittui 1–3 keskihajonnan päähän kaikkien nuorten normiaineiston keskiarvosta. Kehitysvammaisten nuorten normiaineistoon verrattuna tutkimusjoukon adaptiivisten taitojen mediaanipistemäärä oli 87.5, kun normiaineiston mediaani oli 100. Kahdellatoista nuorella adaptiiviset taidot olivat keskiarvoa heikommat ja kuudella nuorella keskimääräistä paremmat, kun taitoja verrattiin kehitysvammaisten nuorten normiaineistoon. Iän kasvaessa adaptiiviset taidot vahvistuvat. Adaptiivisilla taidoilla ei ollut eroa verrattaessa eri sukupuolten taitoja. Yhteyttä ei löytynyt myöskään verrattaessa adaptiivisia taitoja ystävien tai lisävammojen määrään.
Tutkimus osoitti, että pelkän kehitysvamma - tai Downin syndrooma -diagnoosin perusteella ei tule tehdä johtopäätöksiä henkilön adaptiivisista taidoista. Adaptiiviset taidot ovat yksi merkittävä alue ihmisen toimintakyvystä, joten adaptiivisten taitojen opetus koulussa on tärkeää.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Comparative Analysis of fundamental motor skills in Finnish children with and without intellectual disability : A replication study
Suominen, G.; Marttila, J.; Loovis, E.M.; Rintala, P. (Scientific Psychomotor Association Hellas, 2021)Children with intellectual disability (ID) characteristically have motor problems. The purpose of this study was to compare differences in motor skills between Finnish children with and without ID, to compare the differences ... -
The Effects of Resistance Training on Physical Fitness and Neuromotor-Cognitive Functions in Adults With Down Syndrome
Post, Emily M.; Kraemer, William J.; Kackley, Madison L.; Caldwell, Lydia K.; Volek, Jeff S.; Sanchez, Barbara N.; Focht, Brian C.; Newton, Robert U.; Häkkinen, Keijo; Maresh, Carl M. (Frontiers Media SA, 2022)Adults with Down syndrome are an underserved population at high risk for a host of different pathologies from aging and lack of activity. Purpose: To examine the effects of a 10-week resistance training program on ... -
Motorisen toimintakyvyn yhteys kaverisuhdeongelmiin ja tunneoireisiin lapsilla ja nuorilla, joilla on CP-vamma
Hiltunen, Henna-Maija (2018)Tutkimuksessa selvitettiin motorisen toimintakyvyn yhteyttä kaverisuhdeongelmiin ja tunneoireisiin 6–18-vuotiailla lapsilla ja nuorilla, joilla on diagnosoitu CP-vamma. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Liiku, opi, ... -
"Nykyään sitä on oppinut arvostaa" : nuorten, joilla on CP- vamma, kokemuksia pitkäaikaisesta fysioterapiasta
Vänskä, Nea (2012)Pro gradu- tutkimukseni tarkoituksena on ymmärtää ja kuvata nuorten, joilla on CP- vamma, kokemuksia pitkäaikaisesta fysioterapiasta fenomenologis- hermeneuttisen tutkimusasetelman kautta. Tutkimus liittyy laajempaan ... -
Persoonallisuuspiirteiden yhteys liikuntamotivaatioon 15-17-vuotiailla nuorilla
Laitinen, Katariina; Lindroos, Roosa (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko persoonallisuuspiirteillä yhteyttä liikuntamotivaation osa-alueisiin. Tutkimuksen kohteena oli 15–17-vuotiaat nuoret kahdesta lukiosta ja yhdestä yläkoulusta Savonlinnasta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.