dc.contributor.author | Onkamo, Tiina | |
dc.date.accessioned | 2013-03-20T16:08:07Z | |
dc.date.available | 2013-03-20T16:08:07Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1257015 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41088 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää oppilaiden käsityksiä ruotsalaisesta kulttuurista sekä niitä tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet näihin käsityksiin. Lisäksi kartoitan millaisissa tilanteissa oppilaat ovat olleet tekemisissä ruotsalaisen kulttuurin kanssa koulun ulkopuolella ja kokevatko he näistä tilanteista olleen hyötyä puolestaan koulussa ruotsin oppitunnilla.
Tutkimusmateriaali kerättiin kyselylomakkeiden avulla. Vastaajat (n=84) olivat lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoita neljästä lukiosta eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin pääasiassa kvalitatiivisesti, mutta apuna käytettiin myös joitakin kvantitatiivisia menetelmiä.
Tutkimustulosten perusteella oppilaiden käsitykset ruotsalaisesta kulttuurista ja ruotsalaisista olivat pääasiassa positiivisia, mutta myös stereotyyppisiä. Suomalaisen ja ruotsalaisen kulttuurin vertailu oli yleistä ja usein niitä pidettiin melko samankaltaisina. Eniten oppilaiden käsityksiin olivat vaikuttaneet media ja koulu. Tilanteet ruotsalaisen kulttuurin kanssa voitiin luokitella seuraaviin kategorioihin: matkustus, media, sosiaaliset kontaktit ja harrastukset. Lähes puolet vastaajista oli sitä mieltä, että tilanteet ruotsalaisen kulttuurin kanssa koulun ulkopuolella eivät hyödyttäneet koulussa, mikä antaa viitteitä siitä, että koulun ulkopuolella oppimista on vaikea arvioida tai tilanteet eivät ole olleet riittävän intensiivisiä oppimiskokemuksen saavuttamiseksi. | fi |
dc.format.extent | 65 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea
ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö
kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | uppfattningar | |
dc.subject.other | stereotyper | |
dc.subject.other | kultur | |
dc.subject.other | svensk kultur | |
dc.subject.other | informell inlärning | |
dc.title | Gymnasieelevers uppfattningar om svensk kultur | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201303201350 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.date.updated | 2013-03-20T16:08:08Z | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | stereotypiat | |
dc.subject.yso | kulttuuri | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | Ruotsi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |