Gymnasieelevers uppfattningar om svensk kultur

Abstract
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää oppilaiden käsityksiä ruotsalaisesta kulttuurista sekä niitä tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet näihin käsityksiin. Lisäksi kartoitan millaisissa tilanteissa oppilaat ovat olleet tekemisissä ruotsalaisen kulttuurin kanssa koulun ulkopuolella ja kokevatko he näistä tilanteista olleen hyötyä puolestaan koulussa ruotsin oppitunnilla. Tutkimusmateriaali kerättiin kyselylomakkeiden avulla. Vastaajat (n=84) olivat lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoita neljästä lukiosta eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin pääasiassa kvalitatiivisesti, mutta apuna käytettiin myös joitakin kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimustulosten perusteella oppilaiden käsitykset ruotsalaisesta kulttuurista ja ruotsalaisista olivat pääasiassa positiivisia, mutta myös stereotyyppisiä. Suomalaisen ja ruotsalaisen kulttuurin vertailu oli yleistä ja usein niitä pidettiin melko samankaltaisina. Eniten oppilaiden käsityksiin olivat vaikuttaneet media ja koulu. Tilanteet ruotsalaisen kulttuurin kanssa voitiin luokitella seuraaviin kategorioihin: matkustus, media, sosiaaliset kontaktit ja harrastukset. Lähes puolet vastaajista oli sitä mieltä, että tilanteet ruotsalaisen kulttuurin kanssa koulun ulkopuolella eivät hyödyttäneet koulussa, mikä antaa viitteitä siitä, että koulun ulkopuolella oppimista on vaikea arvioida tai tilanteet eivät ole olleet riittävän intensiivisiä oppimiskokemuksen saavuttamiseksi.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201303201350Käytä tätä linkitykseen.
Language
Swedish
License
In CopyrightOpen Access

Share