Yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä verkkokiusaamisesta vuorovaikutusilmiönä
Huhtala, N. & Herkama, S. (2012). Yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä verkkokiusaamisesta vuorovaikutusilmiönä. Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2012, 2012, 28-48. http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat
Julkaistu sarjassa
Prologi : puheviestinnän vuosikirjaPäivämäärä
2012Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat ja Prologos ry
Kuten kasvokkaisessa myös teknologiavälitteisessä vuorovaikutuksessa voi
ilmetä kiusaamista. Patchinin ja Hindujan (2006, 152) mukaan teknologiavälitteinen
kiusaaminen (engl. cyberbullying) tarkoittaa tarkoituksellista ja toistuvaa
toisen ihmisen vahingoittamista median tai elektronisen tekstin välityksellä.
Tällaista kiusaamista voi tapahtua kännykän, internetin tai näiden molempien
välityksellä (Kowalski, Limber & Agatston 2008; Campbell 2005). Tämän
artikkelin1 tavoitteena on tarkastella sitä, millainen vuorovaikutusilmiö verkkokiusaaminen
on oppilaiden ja opettajien käsityksissä. Artikkelin toisena tavoitteena
on tarkastella oppilaiden ja opettajien käsityksiä ilmiön vakavuudesta sekä
tuoda esiin näiden käsitysten yhtäläisyyksiä ja eroja.
Artikkeli pohjaa kuuteen täsmäryhmähaastatteluun, joihin osallistui
yhteensä 12 oppilasta ja 10 opettajaa yläkouluista. Tutkimuksen tulokset kuvaavat
sitä, millaisena vuorovaikutusilmiönä verkkokiusaaminen ymmärretään.
Haastatteluaineiston sisällönanalyysi osoitti, että verkkokiusaamiseen liitetään
lukuisia viestinnällisiä muotoja. Muodot jäsenneltiin viiteen eri ryhmään sen
mukaan, mihin niillä haastateltavien mukaan pyrittiin. Näitä tavoitteita olivat
1) kiusatun maineeseen ja statukseen vaikuttaminen, 2) kiusatun itsearvostukseen
ja itsetuntoon vaikuttaminen, 3) kiusatun eristäminen vuorovaikutuksesta,
4) pelon aiheuttaminen sekä 5) kiusatun omaisuuden vahingoittaminen. Jäsennys
ei ainoastaan erottele kiusaamisen viestinnällisiä muotoja, vaan se tarjoaa
näkökulman verkkokiusaamisen tavoitteellisuuden ja kiusaamisen vaikutusten
tarkasteluun. Lisäksi tulokset osoittavat, että oppilaiden ja opettajien käsitykset
verkkokiusaamisen vakavuudesta poikkeavat toisistaan.
...
Julkaisija
Prologos ryISSN Hae Julkaisufoorumista
1795-7613
Alkuperäislähde
http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjatMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Prologi [159]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta
Laurila, Elina; Tähti, Elina (2013)Laurila, Elina & Tähti, Elina. Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa. Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän ... -
Yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä uusmedian hyödyntämisestä opetuksessa
Jyrkkänen, Linda; Hautala, Pauliina (2011)Tutkimuksessa selvitetään yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden sekä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä uusmedioista, niiden käytöstä nuorten vapaa-ajalla ja koulussa sekä niiden pedagogisista ... -
Oppilaiden taholta kiusaamista kokeneiden opettajien kertomuksia
Huovinen, Elina (2022)Viime vuosina oppilaiden opettajaan kohdistama kiusaaminen ja ilmiön negatiiviset seuraukset on alettu tunnistaa eri puolilla maailmaa. Tähän astisissa melko vähäisissä tutkimuksissa on haettu vastauksia lähinnä kiusaamisen ... -
Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta
Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015) -
Koulukiusaaminen ilmiönä : yläkoulun oppilaiden kokemuksia kiusaamisesta
Hamarus, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2006)Hamaruksen mukaan kiusaaminen perustuu usein kiusaajan tavoittelemalle valta-asemalle yhteisössä ja alkaa jonkun oppilaan erilaisuuden nimeämisestä. Tästä piirteestä luodaan nimityksiä ja kiusatulle rakennetaan maine, joka ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.