dc.contributor.author | Huhtala, Niina | |
dc.contributor.author | Herkama, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2013-02-13T13:00:28Z | |
dc.date.available | 2013-02-13T13:00:28Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Huhtala, N. & Herkama, S. (2012). Yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä verkkokiusaamisesta vuorovaikutusilmiönä. <em>Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2012</em>, 2012, 28-48. <a href="http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat">http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat</a> | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40930 | |
dc.description.abstract | Kuten kasvokkaisessa myös teknologiavälitteisessä vuorovaikutuksessa voi
ilmetä kiusaamista. Patchinin ja Hindujan (2006, 152) mukaan teknologiavälitteinen
kiusaaminen (engl. cyberbullying) tarkoittaa tarkoituksellista ja toistuvaa
toisen ihmisen vahingoittamista median tai elektronisen tekstin välityksellä.
Tällaista kiusaamista voi tapahtua kännykän, internetin tai näiden molempien
välityksellä (Kowalski, Limber & Agatston 2008; Campbell 2005). Tämän
artikkelin1 tavoitteena on tarkastella sitä, millainen vuorovaikutusilmiö verkkokiusaaminen
on oppilaiden ja opettajien käsityksissä. Artikkelin toisena tavoitteena
on tarkastella oppilaiden ja opettajien käsityksiä ilmiön vakavuudesta sekä
tuoda esiin näiden käsitysten yhtäläisyyksiä ja eroja.
Artikkeli pohjaa kuuteen täsmäryhmähaastatteluun, joihin osallistui
yhteensä 12 oppilasta ja 10 opettajaa yläkouluista. Tutkimuksen tulokset kuvaavat
sitä, millaisena vuorovaikutusilmiönä verkkokiusaaminen ymmärretään.
Haastatteluaineiston sisällönanalyysi osoitti, että verkkokiusaamiseen liitetään
lukuisia viestinnällisiä muotoja. Muodot jäsenneltiin viiteen eri ryhmään sen
mukaan, mihin niillä haastateltavien mukaan pyrittiin. Näitä tavoitteita olivat
1) kiusatun maineeseen ja statukseen vaikuttaminen, 2) kiusatun itsearvostukseen
ja itsetuntoon vaikuttaminen, 3) kiusatun eristäminen vuorovaikutuksesta,
4) pelon aiheuttaminen sekä 5) kiusatun omaisuuden vahingoittaminen. Jäsennys
ei ainoastaan erottele kiusaamisen viestinnällisiä muotoja, vaan se tarjoaa
näkökulman verkkokiusaamisen tavoitteellisuuden ja kiusaamisen vaikutusten
tarkasteluun. Lisäksi tulokset osoittavat, että oppilaiden ja opettajien käsitykset
verkkokiusaamisen vakavuudesta poikkeavat toisistaan. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Prologos ry | |
dc.relation.ispartofseries | Prologi : puheviestinnän vuosikirja | |
dc.relation.uri | http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | internet | fi |
dc.subject.other | kiusaaminen | fi |
dc.subject.other | verkkokiusaaminen | fi |
dc.subject.other | oppilaat | fi |
dc.subject.other | opettajat | fi |
dc.subject.other | vuorovaikutus | fi |
dc.subject.other | sosiaalinen media | fi |
dc.title | Yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä verkkokiusaamisesta vuorovaikutusilmiönä | |
dc.type | journal article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201302131210 | |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.relation.issn | 1795-7613 | |
dc.relation.volume | 2012 | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat ja Prologos ry | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |