Freemium pelialan hinnoittelumallina
Kaaronen, Olli
Freemium pelialan hinnoittelumallina
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 24 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Ojala, Arto
Mobiilipelaamisen lisääntyminen on johtanut pelialalla perinteisten liiketoimintamallien
väistymiseen ja uusien ansaintamallien kehittymiseen. Tämä kirjallisuuskatsauksena
toteutettu tutkielma käsittelee mobiilipelialalla käytettyä
freemium-hinnoittelumallia ja sen variaatioita. Tutkielmassa esitetään myös
pelitoimialan aikaisempia liiketoimintamalleja.
Tutkimustuloksena todetaan, että mobiilipelien suosio on vaikuttamassa pelitoimialan
valtasuhteisiin, sillä pelien jakelun ja markkinoinnin siirtyminen digitaaliseen
muotoon syö suuren osan perinteisestä arvoketjusta. Havaittiin myös,
että freemium-hinnoittelumallilla on monia eri variaatioita, joista toistaiseksi
tuottavin on ollut pelin sisäiset ostot (In-App Purchaces).
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4957]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Free-to-Switch? : Consumer Switching Behavior in Freemium Mobile Games
Kallioniemi, Juho (2022)Freemium-liiketoimintamallia hyödyntävät mobiilipelit ovat erittäin suosittuja sovelluskaupoissa ja hyvin tuottavia niiden kehittäjille ja julkaisijoille. Mobiiliympäristössä uuteen peliin vaihtaminen on kuitenkin helppoa ... -
Conducting B2B SaaS Business with a Freemium Model : A Case Study
Nieminen, Teemu; Mohanani, Rahul; Abrahamsson, Pekka (Springer, 2022)This article studies what are the characteristics of a B2B SaaS freemium firm. Freemium in a B2B setting is an under-explored phenomenon whereas B2C SaaS freemium has been studied extensively. On the consumer side freemium ... -
SaaS-liiketoimintamallin haasteet ja edut
Toikkanen, Tatu (2020)Tutkielma esittelee Software as a Service (SaaS) -liiketoimintamallin haasteita ja etuja, sekä lopuksi onnistumisen elementtejä. Aluksi käymme läpi miten SaaS poikkeaa perinteisestä lisensoidusta ohjelmistosta, jonka jälkeen ... -
Asiakaslähtöisyys, uusien liiketoimintamallien kokeilu ja iteratiivinen suunnittelu liiketoiminnan kehittämisessä suomalaisissa ohjelmistoyrityksissä
Tanskanen, Marko (2015)Liiketoimintamalli on käsite, joka on vakiintunut liiketalouden ammattilaisten keskuudessa 1990-luvulta alkaen elektronisen liiketoiminnan kehittymisen myötä. Huolimatta siitä, että liiketoimintamalli käsitteenä on yleistynyt, ... -
Digitalisaatio liiketoimintamallin ja strategian muovaajana
Massinen, Anni (2017)Digitalisaatiosta ja sen vaikutuksista puhutaan paljon, mutta tarkempaa tutkimusta aiheesta on vielä toistaiseksi kohtalaisen niukasti. Tässä pro gradu-tutkielmassa tutkitaan digitalisaation luomia vaikutuksia liiketoimi ...